Gode Venstresignaler for byutviklingen

Sandefjords blads samfunnsredaktør Jan Abrahamsen gir Sandefjord Venstre ros for å prioritere “en raus og inkluderende by og et levende sentrum” ved årets kommunevalg. Vi gjengir Abrahamsens leder 19. august i sin helhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

VENSTRE BRYTER i valg av fanesak med flertallet av de politiske partiene lokalt ved det forestående kommunevalget, 12. september. Ikke så å forstå at Venstre har «glemt» for eksempel skolen — som prioriteres først hos flest — høyt oppe på sin prioriteringsliste, men på toppen finner vi dog «en raus og inkluderende by, og et levende sentrum».

Det siste innebærer blant annet at «Venstre ønsker å ta vare på byens bygninger og områder av kulturhistorisk verdi». I DEN ANLEDNING var Venstre-leder Trine Skei Grande hentet til Sandefjord onsdag for å fronte byutvikling og bevaring. På generelt grunnlag mener hun « … det er for mange som bryr seg for lite for lenge om å ta vare på slike bygg. (…) Det burde ikke være mulig å spekulere i forfall, for det er veldig dårlig byutvikling». DET SISTE BØR det i hvert fall være lett å være enig i. Således kommer Venstre lokalt (i sitt program for valget) med et viktig innspill til den nær forestående politiske prosessen for utarbeidelsen av en ny kommuneplan — inkludert en fornyelse av strategiplanen for byens sentrum. Venstres mål i den forbindelse er at «byen vår trenger en tydelig visjon, og politikere som makter å se helheten og sørge for forutsigbarhet og like vilkår». En ambisiøs målsetting, men ikke desto mindre både riktig og viktig for et arbeid hvor resultatet kan bli avgjørende for i hvilken grad Sandefjord lykkes med sin byutvikling i årene som kommer.

«TIDEN GÅR, vi blir stadig flere, ting forandres, byutvikling er en naturlig del av dette. Men byutvikling og sentrumsutbygging må og skal styres av folkets valgte representanter, politikerne, og ikke næringsliv og markedskrefter alene», sa Tore Gogstad, Venstres 1. kandidat foran valget i 1999. Venstre selv er i hvert fall i ferd med å opparbeide tradisjon og forutsigbarhet på dette området. ARBEIDET MED EN NY kommuneplan imøteses med stor interesse. En plan som forhåpentlig kan bli et godt styringsverktøy — og som det derfor også knytter seg betydelig ansvar til.

Trine og Steinar

Foto: Yvonne Dybwad