Fra forvaltning til utvikling (leserinnlegg)

Eigersund kommune har med sin beliggenhet og gode havneforhold de beste forutsetninger for å skape et levedyktig næringsliv. Men kommunen og dens lokale næringsliv må klare å legge forholdene til rette for at eksisterende næringsliv skal kunne utvikle seg og at nye virksomheter skal komme til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fiskeindustri

Foto: Øyvind Misje

Eigersund Venstre ser at det finnes et betydelig forbedringspotensiale her. Innsatsen fra kommunen og private aktører kunne vært bedre koordinert slik at næringslivet kan blomstre ytterlige i lokalmiljøet. Derfor har Venstre programfestet at de vil arbeide for stiftelse av Egersund Næringshavn AS som kan bringe utviklingen av næringslivet fra å være en ren forvaltningsoppgave til å utvikle til fulle det potensialet som finnes i regionen.

All innsats for næringsutvikling bør legges til et slikt nytt selskap. Et liknende eksempel finner vi i Risavika hvor et eget selskap har fått ansvar for å utvikle næringsareal og ikke minst tiltrekke seg ny næringsvirksomhet. Her finnes det også en viktig sammenheng, nemlig at man må utvikle næringsklynger av bedrifter som har mulighet for samarbeid, og som har tilgang på næringsarealer som er tilrettelagt for deres type virksomhet. Det nytter ikke bare å sette av areal til næringsformål og så vente og se hva som dukker opp av bedrifter. Forvaltningstanken som har slått rot i kommunen gjør at Eigersund blir akterutseilt av andre havner og næringsklynger som har en mer aktiv, planlagt og koordinert næringsutvikling.

Egersund kommune bør gå inn i et slik selskap med næringsareal både i havna, men også andre næringsarealer i kommunen. Kommunen må også delegere mer av sine oppgaver i forhold til forvaltning av havn og næringsareal til et slikt selskap, og heller påvirke utviklingen gjennom et aktivt eierskap selskapet. Det finnes også private aktører i kommunen som driver næringsutvikling og som nå bør inviteres med inn i et større og mer ressurssterkt selskap for at også deres arbeid kan bære større frukter.

De største partiene i kommunen har hatt posisjoner for å kunne gjøre dette i foregående perioder, men har vært tilfreds med forvaltningsstrategien. Dette viser at kommunen trenger større innflytelse fra et mer nytenkende og visjonært parti som Venstre. Det er nå lokalvalg igjen og kommunens innbygger kan gi næringsutviklingen i kommunen en ny giv ved å gi sin stemme til Venstre denne gangen. Godt valg!

Øyvind Misje
Eigersund Venstre