Folk først i Troms

Førstekandidat Roar Sollied vil besøke alle kommunene med Venstre-lister fram mot valget, og paroøen er Folk først! -Vi må sette tjenester for innbyggerne i fremste rekke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fylkeslaget til Venstre i Troms åpnet sin valgkamp i Tromsø 20. august, og vil blant annet være på Finnsnes 27. august og i Harstad 3. september. Roar Sollied er klar for sin fjerde periode på Fylkestinget, men vil svært gjerne ha med flere liberal stemmer.

Unge kandidater følger

Topp tre Troms V

Foto: Venstre

Elin Sandvik fra Tromsø på andreplass og Maria Serafia Fjellstad fra Harstad på tredjeplass er nykommere som vil ha et ungt og friskt perspektiv på hvordan kompetansefylket Troms skal formes. Sandvik er Unge Venstres leder i Troms med fersk erfaring fra dagens videregående skole, og Fjellstad er nyutdannet lege, hjemvendt fra Trondheim til Harstad, der hun er etablert med familie. Hun var aktiv studentpolitiker og medlem av NOKUT-styret. På fjerde følger Arve Cruickshank, som også er toppkandidat i Lenvik. Venstres liste har 43 navn, der ordfører i Kvæfjord, Lillian Hessen har honorær sisteplass.

Flere lister i år
Venstre manglet i 2007 bare 140 stemmer på det neste mandatet. -Det ber vi om hjelp til å rette opp, og vi satser på tre mandater, sier fylkeslederen, som kan skilte med Venstre-liste i fire nye kommuner i Troms: Nordreisa, Lyngen, Balsfjord og Ibestad. Sollied mener at det også kan gi flere stemmer til fylkestingsvalget, i tillegg til at Venstre har fått flere medlemmer også i Troms. —Det er gledelig at så mange unge melder seg til demokratiets sosialliberale alternativ, sier fylkeslederen.

Folk først
Venstres programtittel og parole er Folk først. —Vi vil sette menneskene foran systemene, og det betyr at vi skal se enkeltelevene, vi skal tenke på den enkelte borgers velferd, vi skal se på tryggheten og skaffe forutsigbarhet for den enkelte reisende, sier Venstres førstekandidat.

-Etter sommerens tragiske hendelser er vi blitt oss enda mer bevisst det verdigrunnlaget partiet Venstre er basert på, sier Sollied og viser til fylkesprogrammets innledning, som er den samme som tidligere:
“Venstre vil ha et sosialt og liberalt kunnskapssamfunn hvor folk har frihet og mulighet til å skape sin egen vei til det gode liv, og der vi tar ansvar for hverandre og miljøet. Venstre tar utgangspunkt i enkeltmennesket, uansett sosial status, nasjonalitet, bosted, hudfarge eller legning. Friheten skal gjelde for alle. Vi ønsker et mangfoldig samfunn hvor forhold mellom mennesker bygger på toleranse og respekt."

Det liberale svaret
I praktisk politikk er Venstre kjent for å være i fremste rekke når det gjelder spørsmål om integrering, mangfold, lokaldemokrati, åpenhet, religionsfrihet, rettsikkerhet, individuell frihet. -I kjølvannet av 22. juli må disse spørsmålene løftes på nytt for at vi skal styrke vårt frie samfunn, og gjennom debatt skal vi styrke demokratiet, sier Sollied.

Hvorfor bør man stemme Venstre i Troms?
Troms Venstre satser framfor alt på utdanning, som er den største frihetsfaktoren og verdibyggeren til et velfungerende samfunn, til arbeid og næringsliv, infrastruktur og personlig vekst. Venstre er et sentrumsparti med sterkt fokus på miljø, samtidig som partiet satser på jobbskaping og småbedrifter, energi og bærekraftig vekst. Godene må skapes før de kan deles.

Vi skal også ha noe å leve for. Frivillig arbeid skal støttes og ikke avgiftbelegges. Vi behøver helseforbyggende aktiviteter, friluftsliv, idrett og kultur, der mangfoldet blir ivaretatt. Venstre er samtidig tydelig på at kultur også kan være næring, og at profesjonelle kulturinstitusjoner og -festivaler i landsdelen behøver offentlig støtte for å kunne eksistere.

Venstre vil styrke og forbedre behandlingstjenestene lokalt og ei større satsing på barne- og ungdomspsykiatri, spesielt med fokus på akuttplasser. Venstre vil ha refusjon av tannpleieutgifter på linje med andre tjenester i helsevesenet, og i Troms vil vi starte med å gi flere unge redusert egenandel.

Venstre vil kraftsatse på fornybar energi, som det ligger godt til rette for i landsdelen. Venstre er åpen for en kontrollert petroleumsutvinning i nord, men vil skjerme Lofoten, Vesterålen og Senja til fordel for tradisjonelle og nye maritime næringer og reiseliv, men også for egenverdien av disse områdene.

Fylkeskommunen må øke satsingen på veivedlikeholdet og dermed øke bolysten i distriktene og bedre vilkårene og sikkerheten for innbyggerne, næringslivet og transportsektoren. Troms Venstre vil ha et godt og fungerende kollektivtilbud i byene. Den ytre riksveg over Senja må få forutsigbare rammer, og hurtigbåtrutene mellom Harstad og Skjervøy må igjen trygges. Venstre vil jobbe for realisering av samferdselsprosjekter som Ullsfjordforbindelsen, Karlstadbrua og Nord-Norgebanen.

Troms Venstre vil ha en samarbeidsavtale mellom Fylkeskommunen og Forsvaret for et godt samarbeid innenfor områder som rekruttering og familiepolitikk, karriereveileding og utdanning, kultur, flyruter og arealplanlegging. Troms Venstre vil ha Nasjonalt kompetansesenter for helikopter tilknyttet helikopterbasen på Bardufoss, og arbeide for en styrking av redningstjenesten gjennom en samordning med Kystvaktas nye helikopterressurser.

Troms Venstre vil stemme imot en parlamentarisk styringsordning i fylkeskommunen og bidra til at politikerne sammen kommer fram til de beste løsningene for folk i Troms. Venstre skal aktivt bidra til å fremme gode samarbeidsformer i landsdelen og i nordområdene. Troms Venstre har før valget ikke inngått samarbeidsavtaler med andre partier, men vil forhandle om posisjoner i forhold til valgresultatet.

Les hele Programmet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**