De fleste er enige i at den offentlige skolen er en god løsning. Elevene skal ha like muligheter, og få utvikle seg etter sine forutsetninger. Likhetsskole er imidlertid ikke det som er rettferdig for elevene, for at det skal være rettferdig må elevene forskjellsbehandles! Elever må få undervisning tilpasset sine forutsetninger. De som trenger det skal få utfordringer, og elever som trenger det skal få hjelp til å beherske de grunnleggende ferdighetene som er nødvendige i dagens samfunn. For eksempel har elever på ungdomsskolen mulighet til å følge noen fag på videregående skole. Dette ønsker Venstre å utvide, da dette er en god måte å sikre riktig utviklingstempo for enkelte elever.
For Venstre er karakterer et middel, ikke et mål i seg selv. De hjelper som veiledning og kartlegging. I siste instans brukes de som utvelgelse til høyere læreinstitusjoner. Men den læringen som kommer av indre lyst og motivasjon er av en annen kvalitet enn det en karakter klarer å motivere til. Dette krever en god skole og gode lærere!
Barn og unge tilbringer en meget stor andel av sitt liv på skolen. Vi plikter å gjøre alt vi kan for at dette skal være en positiv tid, og at de opplever utvikling og mestring. Den beste måten å gjøre skolen best mulig på er å sørge for at vi har gode lærere. Venstres løsninger er:
å gi lærerne etter- og videreutdanning
redusere skjemaveldet og byråkratiet for lærerne
sørge for nødvendige støttefunksjoner i skolen slik at læreren kan bruke tiden på elevene
rektor og lærer må gis større frihet til å tilpasse undervisningen til den enkelte elev
Det sies at skolene skal ha rom for valgfrihet og lokal tilpasning, men hvordan den enkelte skole skal få til dette med så detaljerte planer og pålagte oppgaver er vanskelig å forstå. Skal vi få det ønskede mangfoldet og benytte lokale ressurser, må grepet på skolene løsnes opp. Lørenskog Venstre jobber for dette.