Samarbeid i lokalpolitikken

Med ulike mellomrom i perioden 2007-2011 har undertegnede møtt som vararepresentant for Venstre i hovedkomiteen for helse, omsorg og velferd , og har også møtt i kommunestyret.
Det har vært en krevende og ytterst vanskelig oppgave som følge av den økonomiske “hengemyra” som Ringerike kommune befinner seg (under statlig kontroll).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Logoer

Foto: AKE

Det er en kjensgjerning at den vanskelige økonomiske situasjonen utviklet seg etter kommunevalget i 1999. Fylkesmannen hadde gjentatte ganger før valget i 2007 påpekt at driftsnivået var for høyt sett i forhold til inntektene. Det store smellet viste seg på nyåret i 2008 med et underskudd på over 100 millioner! Da hadde Ap sammen med Sp, SV og Rødt hatt styringen fra 1999 til ut 2007

Flere representanter fra ulike partier har overfor meg gitt uttrykk for at dette samarbeidet mellom AP og de andre nevnte partier var relativt turbulent. Spesielt var det liten vilje hos de andre samarbeidende partier til å gjøre noe med en altfor dyr skolestruktur.

Etter kommunevalget i 2007 valgte AP nye samarbeidspartnere i Høyre, Krf og Venstre for å få orden i kommuneøkonomien. Det gjenstår fortsatt mye arbeid med å tilpasse utgiftene til inntektsnivået, men det går nå rett vei og samarbeidet fungerer godt. Til Aps Alf Meier : Jeg tror det hadde vært vanskelig å oppnå et så godt samarbeid uten en felles gruppeleder i Venstres Helge Stiksrud som har stor politisk kløkt og stor vilje til å oppnå felles gode løsninger.

Til slutt: Som relativt ny i lokal samfunnspolitikk har jeg erfart at flere representanter i nåværende kommunestyre synes det er langt viktigere å fremme populistiske forslag for å bli gjenvalgt enn å få orden i økonomien!

Ringerike Venstre Olav Relling

Foto: Roar Olsen