Venstre og eiendomskatt i Levanger

I Norge er eiendomsskatten en frivillig kommunal skatteform. Det er kommunestyret som avgjør om kommunen skal ha eiendomsskatt. Det er også opp til den enkelte kommune å bestemme utformingen av eiendomsskatten innenfor rammene fastsatt i eigedomsskattelova av 6. juni 1975, skriver kommunestyrekandidat Jostein MYhr i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Innlegg av Jostein Myhr – kommunestyrekandidat for Venstre

Økonomisk balanse

Foto: Microsoft

Kommunestyret i Levanger innførte eiendomskatt i 2002, den gang var økonomien dårlig, det vår store låneopptak og eiendomskatten skulle innføres en periode og brukes til å betale ned gjeld.
I 2004 ville Levanger kommune utvide grensene til også å gjelde "ikke-sentrumsnære" strøk. 18 av levanger innbyggere vant da frem med et søksmål og kommunen trakk da forslaget. Kommunens begrunnelse var da at det var mer rettferdig når flere skulle betale?

Ved lovendring den 16. juni 2006 nr. 25, ble det gitt generell anledning til å kreve inn eiendomsskatt for samtlige eiendommer i kommunen, selv om eiendommene ikke har fellesfinansiert kollektive tilbud, fra og med inntektsåret 2007. Kommunene kan velge å innføre eiendomskatt på fire forskjellige måter:
Bare på «verker og bruk».
Bare i strøk «utbygd på byvis».
I strøk «utbygd på byvis» og på «verker og bruk».
I hele kommunen.

Levanger har valg å skrive ut til alle. Skatten rammer ulikt da den er helt uavhengig av inntekt og formue. For en minstepensjonist som ønsker å fortsette å bo i hjemmet sitt kan skatten ugjøre så mye som 10 % av inntekta, for andre 0,5 %? Det er og forblir en usosial beskatning.
Status i dag er at eiendomskatten øker. Gjelda er mer en fordoblet siden 2004 så en kan vel fastslå at tiltaket ikke har virket i forhold til den opprinnelige målsettingen?
Eiendomskatten er, vil jeg hevde, blitt en "sovepute" slik at en har unngått å måtte jobbe frem en solid økonomi basert på langsiktige strategiske tiltak?
Vestre har alltid vært og er fortsatt motstander av eiendomskatt og vil ha fokus på å redusere skatten snarest mulig og på lengre sikt fjerne eiendomskatten totalt.
Det er mulig gjennom å redusere kostnader og/eller øke inntekter. En total fjerning av eiendomskatten vil stimulere til å bosette seg i Levanger samt det vil gjøre det mer attraktivt å etablere næringsvirksomhet. Dette er en god og langsiktig politikk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**