Venstre deltok på NHO sitt valgkampmøte med bedriftsbesøk i Kristiansund

Onsdag 17.august arrangerte NHO Møre og Romsdal bedriftsbesøk i Kristiansund for de politiske partienes førstekandidater lokalt og til fylkestinglistene. Venstre var representert ved Ragnhild Helseth og Pål Farstad.
Bedriftsbesøkene ble holdt ved Aibel og hos Lerøy Hydrotech.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ragnhild på Lerøy

Foto: PF

Aibel ble presentert av avdelingsleder Eli Lossius Grødal. Avdelingen i Kristiansund jobber i hovedsak med oppdrag knyttet til Njord. I tillegg har Aibel fått en kontrakt på vindmøller i Tyskland, der også flere ingeniører fra Kristiansundavdelingen er engasjert. Stort behov for ingeniører. Mange nye ingeniører ansatt i det siste, og flere trengs. Fra Norsk Industr/Olje og gass møtte fagsjef Svein Dahl. Han orienterte bla. om rekruttering og faglige utfordringer fremover. Oljeindustriens landsforbund ved Bengt Eidem, fagsjef samfunnskontakt, snakket om rammevilkår nasjonalt og den store betydningen olje- og gassvirksomheten har spesielt for Møre og Romsdal.

Lerøy Hydrotech ble presentert av Ståle Ljøen, kontroller. Vi fikk besøke slakteriet og se produksjonskjeden fra når fisk kommer med brønnbåt, deretter slakting, pakking, fryse-/kjøling og transport. En grundig presentasjon ble gitt av bedriften. Stikkord fra innlegget er Lokaliteter for oppdrettsanlegg/behandlinsgtid av søknader, kunnskap om næringen, infrastruktur, kraftforsyning.

Jorulf Straume fra Fiskeri- og havbruksforeningen orienterte om sine medlemsbedrifters utfordringer og oranissjonens oppgave som næringspolitisk arbeidsgiverorganisasjon.

Også tre av Stortingsrepresentantene fra Mørebenken deltok, med Tove-Lise Torve (Ap), Rigmor Andersen Eide (KrF) og Jenny Klinge (Sp).

På bildet nedenfor: Fra møtet på Aibel

Aibel