Valgkamp på vent

Sør-Varanger Venstre vil informere velgerne om at vi nå på kort varsel har tatt konsekvensene av det som ser ut til å være flertallets av de andre partienes ønsker. Valgkampen vil derfor også for Venstres del utsettes til 20. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre ser ut til å ha fått erfare at det er avgjørende å ha innpass i de riktige kanalene der viktige fellesavgjørelser skal besluttes. Mens man i andre kommuner har klart å innkalle til tverrpolitiske dialogmøter for å diskutere etiske spilleregler og valg av oppstart for valgkampen, ser man ut til å ha tatt dette igjennom en telefonsamtale for spesielt inviterte parter. I etterkant av samtalen skal det så ha blitt utsendt en e-post på vegne av Sør-Varanger Arbeiderparti, der vi har blitt oppfordret til å innrette oss etter vedtaket som er blitt gjort. Hvor ble det av ordene om fellesskap, åpenhet og demokrati?

Sør-Varanger Venstre føler seg derfor forbigått i diskusjonen for når det ville være naturlig å starte valgkampen. Vi fikk ingen reell mulighet til å komme med våre synspunkter. For oss er dette av mer prinsipiell art i dag, uavhengig om vi skulle være enig eller uenig i forslagene som har blitt diskutert. Som et listeparti til valget har vi hatt våre deadlines, standprogram og gjester som krever planlegging. Alle som stiller lister i vår kommune har like stort eierskap til årets kommunevalg. Dette gjelder også småpartiet Venstre, selv om vi i dag ikke har noen sentrale posisjoner i dagens kommunestyre.

Stian Mauritz Celius
Leder, Sør-Varanger Venstre