Raus og inkluderende by

Venstre ønsker en balansert byutvikling hvor vi tar vare på det beste byen har i dag, legger til rette for å tilføre nye elementer og arbeider aktivt for at utviklingen skal skje på miljøets premisser, skriver Sandefjord Venstres førstekandidat, Tor Homleid, i innlegg i Sandefjords blad 17.8.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mye er bra i Sandefjord — og de fleste lever gode liv i byen vår. Samtidig vet vi at byen har utfordringer på mange områder. Eksempler på dette er at:
Innbyggernes lønnsinntekter og kommunens skatteinntekter har hatt en svakere utvikling i Sandefjord enn i mange andre kommuner på Østlandet. Konsekvensen er mindre privat og offentlig velferd.
Aktiviteten i sentrum — særlig sentrumshandelen — svekkes, sentrums status som byens møteplass nr. 1 svekkes mer og mer.
Biltrafikken fortsetter å øke med lengre køer og økte utslipp av klimagasser som resultat.

Byutvikling står sentralt for de fleste partier ved årets kommunevalg. Selv om ulike partier har ulike tanker om hvordan byen skal utvikles, er slik fokus et godt utgangspunkt for å bli enig om løsninger som kan bringe byen framover. Et godt fungerende sentrum løser ikke alle utfordringer, men gjør det lettere å rekruttere kompetent arbeidskraft til byens næringsliv, gir oss gode møteplasser og gir større muligheter til å ta vare på viktige miljøkvaliteter utenfor sentrum.

Venstre ønsker en balansert byutvikling hvor vi tar vare på det beste byen har i dag, legger til rette for å tilføre nye elementer og arbeider aktivt for at utviklingen skal skje på miljøets premisser. Venstres vil ta vare på og utvikle Sandefjord som et godt sted å leve for alle byens innbyggere. Venstre vil legge vekt på:

1. At kommuneplanen tydeligere skal prioritere utvikling av sentrum og sentrumsnære områder og at strategiplanen for sentrum fornyes og gjøres tydeligere.
2. Nye boliger og arbeidsplasser må i større grad legges i og nær sentrum, gjennom fortetting og videreutvikling av allerede bebygde områder.
3. Tydeligere planer og bedre rammebetingelser skal gjøre det lettere for grunneiere og investorer å gjennomføre tiltak som gir mer aktivitet i sentrum. Venstre har bl.a foreslått lettelser i (kostnadsdrivende) pålegg om parkeringsplasser ved bygging i sentrum.
4. Vi skal ta vare på miljøskapende bygg og bygningsmiljøer — og vektlegge kulturhistoriske verdier ved byfornyelse.
5. Parkering i 1. etasje i nybygg skal ikke tillates, og bygninger skal ikke rives uten at det foreligger godkjente planer for fornyelse av bebyggelsen.
6. Det skal være god tilgjengelighet til sentrum med alle transportmidler, men sterkere satsing på sykkelbyen, et forbedret kollektivtilbud og klokere bruk av arealene skal dempe bilbruk og utslipp av klimagasser.
7. Det skal være trivelig å oppholde seg i sentrum; parker og grønne lunger bevares, flere bilfrie soner i sentrum — og flere gjennomgående sykkelfelt.
8. Utvikling av et bredt kulturtilbud med utgangspunkt i "kulturhusene" (Kurbadet, Verdensteatret, Bakgården) i sentrum — med kommunen som aktiv samarbeidspartner.
9. Sandefjord skal være en by for alle, en raus og inkluderende by hvor alle deltar i et fellesskap basert på gjensidig toleranse og respekt, og hvor offentlige rom er universelt utformet slik at alle sikres tilgang.

Tor Homleid,
Førstekandidat, Sandefjord Venstre