Krever kulturskoleløft for Østfold

Ni av ti får ikke kulturskoleplass. – Flaut, sier Per Magnus Sandsmark (V). Nå krever Venstre handling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

— Når ett av ti barn i Østfold vokser opp i fattige familier og veldig få barn har tilbud om kulturskoleplass så gir vi ikke fattige barn muligheten til en like rik oppvekst som andre barn, mener Østfold Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Les mer hos NRK Østfold

93 % har ikke kulturskoleplass

93 % av barna i Østfold har ikke kulturskoleplass.

Foto: Microsoft

Ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet viser at hele 93 % av barna i Østfold ikke har tilbud om kulturskoleplass. Det er lavest i landet. I Nord-Trøndelag har ett av fire barn i grunnskolealder tilbud om plass i kulturskolen.

— Østfold var ett av de første fylkene med kulturskoler. Nå må vi tilbake igjen i tet og kunne tilby flere plasser slik at. Dette er ikke en utgiftspost, dette er en investering i barns gleder, understreker Venstres fylkesordførerkandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Vi trenger et kommunalt kulturløft
Venstre har programfestet flere plasser i kulturskolene i Østfold. Han mener staten må hjelpe til med midler for å løfte kulturskolene.

— Kulturløftet har vært et løft for de store kulturinstitusjonene for voksne. Det er vel og bra med ny opera, men det som vil styrke kulturlivet lokalt og langsiktig er kulturskolene. Da må staten gå inn og hjelpe oss som henger etter oppover, sier Finnanger Sandsmark (V).

Vil ha inntektsgraderte priser

1. kandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark vil ha inntektsgraderte kulturskoleplasser.

Foto: Helge Eek

Østfold Venstre vil gi alle som ønsker det plass i kulturskolen og vil at satsene skal inntektsgraderes, slik at barn fra fattige familier får billigere eller gratis kulturskoleplass.

— Fattige familier sørger som regel for at barna får mat og klær. Foreldre vil som regel godt for barna sine. Heldigvis. Det som er risikoen er at de som har dårligst råd faller bort fra sosiale sammenhenger og får færre muligheter til å vise at de mestrer. En kulturskoleplass kan være noe av løsningen på det, sier Venstres fylkestingstopp som også er utdannet kulturarbeider.

Han mener at SV og Rødts løsning med makspris ikke er treffsikkert.

— Makspris i kulturskoler vil bare føre til at oss middelklassebarn får en kveld til med fritidsaktiviter og foreldrene våre får kjøre oss rundt enda mer. Venstre vil ha inntektsgraderte priser slik at de som har minst fra før av skal ha like muligheter som oss andre til å ha barna i kulturskolen, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**