Dyrkbar jord må beskyttes bedre

Vestfold har store deler av Norges beste matjord og en viktig del av Norges matvareproduksjon. Gjennom flere tiår har vi likevel skuslet bort mange tusen dekar av vår beste matjord, skriver Aina Dahl i dette innlegget. Denne utviklingen er skremmende, ikke minst når verden opplever nye sultkatastrofer og sterk økning i matvareprisene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

For Vestfold Venstre er varig vern av fylkets verdifulle landbruksområder en hovedsak i perioden 2011 — 2015. Det er politisk vilje som avgjør om vi lykkes i kampen mot ødeleggelsen av den dyrkbare jorda — vårt og fremtidens livsgrunnlag.

Som lokal- og fylkespolitiker har jeg i flere perioder stemt konsekvent nei til nedbygging av landbruksarealer. Det er en politisk kurs jeg vil kjempe for i fire ny år. Altfor lenge har utbyggingsinteresser sikret seg den beste matjorda til bolig- og næringsformål, ofte jordbruksarealer nær byene. Utbyggingsplaner for Borgheim-området på Nøtterøy er et skrekkens eksempel på manglende respekt for jordvern. Det er en helt feilslått vekstpolitikk at man ensidig er opptatt av egen kommune. I flere kommuneplaner i Vestfold ser vi at verken politikere eller planleggere tar et felles forvalteransvar på vegne av kommende generasjoner.

Landbruk, korn

Foto: Microsoft

Den dyrkbare jorda i Vestfold kan beskyttes på flere måter. Fylkestinget i Vestfold skal i 2012 vedta en regional plan for bærekraftig arealpolitikk. Planen må sikre et robust, forpliktende og langsiktig vern av Vestfolds jordbruks- og naturområder. Kommende generasjoner i Vestfold skal også ha gode levekår, inkludert muligheten til å produsere sunn og næringsrik mat.

Kommunene i Vestfold må i sin planlegging bli mer bevisste i forhold til jordvern. Forslag om omdisponering av dyrkbar mark til boligutbygging, eller nye næringsområder, bør konsekvent avvises. Etter Venstres mening bør vi først og fremst satse på konsentrert utbygging i tettsteder og byområder.

De store bykommunene i Vestfold har gjennom mange år hatt en sterk vekst i folketallet på grunn av innflytting. Det er på tide at vi reiser spørsmål ved denne veksten. Vi må prøve å dempe befolkningsveksten på det sentrale Østlandsområdet og føre en nasjonal politikk for en balansert bosetting. Vi må bli langt flinkere til å ta hele landet i bruk.

Staten kan med nasjonale føringer sikre våre knappe jordressurser på flere måter. Blant annet gjennom styrking av jordloven og en landbrukspolitikk som gir den enkelte bonde et inntektsgrunnlag som det er mulig å leve av. En dyktig og stolt bonde er den beste garantien for at jorda blir dyrket i et langsiktig perspektiv.

I Vestfold har vi svært mange arbeidsplasser tilknyttet landbruket og næringsmiddelindustrien. Som innbyggere og forbrukere kan vi støtte landbruket i Vestfold ved å kjøpe mest mulig lokalprodusert mat. Kortreist mat styrker det økonomiske grunnlaget for vårt eget landbruk, samtidig som det hindrer unødvendig forurensende transport med klimautslipp.

Jordvern handler om verdier, etikk og kunnskap. Vi vet nå at jordvern også er et av de beste

Aina Dahl

tiltakene i klimapolitikken. Karbon lagres som kjent i jordsmonnet. For hvert mål med matjord som tas ut av produksjon vil jordas evne til å lagre klimagasser reduseres og karbonfangsten stoppe opp. Mange steder i verden fører tørke, temperaturøkning og erosjon til at jorda ikke lenger kan dyrkes. I Norge vil et sterkt jordvern være et viktig bidrag til en global klimapolitikk og jordklodens evne til å produsere mat.

Aina Dahl
Fylkestingsrepresentant for Venstre
Medlem av hovedutavlget for plan og areal i fylket

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**