Det skal være nok pedagoger i barnehagene

Venstre fikk støtte i Administrasjonsutvalget for at det skal være et mål i Stavanger at bruken av dispensasjoner skal gå ned og at det skal være utdannede pedagoger tilknyttet alle basisgrupper/avdelinger i barnehagene. Nestleder i utvalget, Helge Solum Larsen fremmet forslaget da utvalget fikk svar på omfanget av dispensasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Huken naturbarnehage

Foto: Sandal

Totalt var det ansatt 402 pedagogiske ledere i de kommunale barnehagene i Stavanger kommune (basert på kostratall fra 2010). I de kommunale barnehagene var det pr 1.6.2011 totalt 69 dispensasjoner fra utdanningskravet som er satt til førskolelærerutdanning, skriver administrasjonen til politikerne. Les saken til administrasjonsutvalget her >>

Iselin Nybø, Stavanger, Rogaland

Foto: Tone Staven

-Det er mange fantastiske ansatte som gjør et godt arbeid i barnehagene våre. Men Venstre aksepterer ikke at denne bruken av dispensasjoner skal fortsette å fortsette. Det må arbeides helt målrettet for å få antall dispensasjoner ned, sier Iselin Nybø, som er nestleder i oppvekstsstyret i Stavanger kommune. – Barnehagene må ha det nødvendige antallet fagutdannete. Venstre aksepterer ikke at barnehagen blir en oppbevaringsplass for barn. Barnehagene må være til for barna, sier hun.

Helge Solum Larsen

Foto: Thor Erik Skarpen

Solum Larsens forslag ber også om en ny sak som avklarer følgende:
Hvor mange var på dispensasjon i fjor på denne tiden? Er antallet redusert?
Hvilke tiltak er det som er gjort og har virket dersom det er en reduksjon av dispensasjoner?
Hvilken strategi har man fremover for å få flere pedagoger/hvilke tiltak jobber man fortsatt med?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**