Vil bedre hverdagen til skoleelevene

1. kandidat i Østfold Venstre, Per Magnus F. Sandmark er oppgitt over systemet. Elever fra Slangsvold i Råde må gå opp til 8 km til bussen selv om det går buss rett forbi huset deres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

1. kandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark mener busstilbudet må være tilpasset elevene, ikke systemet.

Foto: Helge Eek

– Elevene er viktigere enn bussen

Venstre mener saken om at Slangsvold-elevene ikke får skoleskyss illustrerer at Østfold Kollektivtrafikk setter egne systemer fremfor elevenes og skolens behov. Nå vil de ta opp saken i fylkestinget.

– Denne saken går dessverre inn i et mønster der Østfold kollektivtrafikk setter systemet fremfor elevene. Det kan virke som om de tror elevene er til for bussen, ikke at bussen er til for elevene, sier Venstres 1. kandidat til fylkestingsvalget, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Hovedsak i valget

En av Venstres hovedsaker i fylkestingsvalget er tryggere, bedre og mer fleksibel skoleskyss.

Bedre og mer fleksibelt busstilbud for skoleelever er en av Venstres hovedsaker i valget.

Foto: Sesselja Bigseth

– Vi må sørge for at elevene kommer trygt på skolen. Når busselskapene i dag bruker de eldste og minst sikre bussene på de yngste så er noe galt. Vi har denne perioden sørget for at det er belter i de nye skolebussene. Nå står bussruter som er tilpasset elevenes skolegang og som hindrer elevene å gå flere kilometer på farlige veistrekninger, slik de må på Slangsvold, sier Finnanger Sandsmark (V)

Han vil ta opp denne saken som eksempel i fylkestinget.

– Vi har tidligere hatt saker om at Aremark-elevene i Halden må gå tidligere fra siste time for å rekke bussen hjem og dermed går glipp av undervisning, at elever på musikk, dans, drama på Kirkeparken ikke får øve så lenge som de andre fordi skolebusskortet slutter å virke klokken 17 og nå har vi denne saken om elevene som ikke kommer seg trygt og tidsnok på skolen fordi busen går for sent, forteller han videre.

Venstre skal ta opp dette i fylkestinget slik at det blir ryddet opp.

– Elevenes beste må være skoleskyssens mål nummer én, avslutter Venstre-politikeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**