OBS Aust Agder Blad tar feil om valgrutinene i dagens leder

I dagens lederen (16/8) kommer Aust Agder Blad med feil informasjon om hvordan du kan endre på en stemmeseddel. I lederen skrives det, sitat “Kommulering er det som kjent slutt på, men fortsatt kan navn strykes, dersom det er ønskelig” sitat slutt, og det er klart feilaktig informasjon til velgerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi regner med at feilinformasjon er en glipp fra skribentens side, samtidig er det greit for leseren å notere at alt som står å lese i avisen (e) ikke nødvendigvis alltid er helt korrekt – det kan være nyttig å tenke på – også i valgtider!

Nedenfor kan dere lese informasjon om Velgernes adgang til å endre på stemmesedlene hentet fra Kommunal- og regionaldepartementet egen hjemmeside på nett:

Ved kommunestyrevalg og fylkestingsvalg kan velgerne påvirke hvilke av kandidatene som blir valgt, gjennom å gi personstemme til kandidatene på listen. De kan gi personstemme til så mange av kandidatene de vil. Det gjøres ved å sette et merke (kryss, hake eller liknende) i en rute ved navnet til kandidaten(e).

Ved kommunestyrevalg er det også adgang til å føre opp kandidater fra andre lister. Dette gjøres ved å føre disse kandidatnavnene opp i et eget felt på stemmeseddelen. Når velgeren gir personstemmer til kandidater på andre lister, overføres en tilsvarende andel av stemmen til den/de listen•e disse kandidatene står oppført på.

Ved stortingsvalg er det egne regler men de er ikke tatt med her da de ikke er aktuelle ved valgene i 2011

Stemmegivningen foregår vanligvis på følgende måte:

•Velgeren går til et stemmeavlukke hvor valghandlingen skal utføres i enerom og usett.
•Velgeren tar stemmeseddelen til det partiet eller den gruppen vedkommende ønsker å stemme på og gjør de endringer som vedkommende eventuelt ønsker å foreta.
•Velgeren bretter sammen stemmeseddelen slik at ingen ser hva han/hun har stemt og går til en valgfunksjonær, som påfører stemmeseddelen et stempel.
•Velgeren legger deretter stemmeseddelen i valgurnen.
•Alle som stemmer skal krysses av i manntallet.
•Valgfunksjonæren kontrollerer at velgeren er registrert i manntallet og at vedkommende ikke er krysset av for å ha stemt allerede. Velgeren skal legitimere seg dersom vedkommende ikke er kjent for valgfunksjonæren. Manntallsavkryssingen må skje før velgeren legger stemmesedlene i urnen. (PS derfor er ikke listen overfor identisk med den rekkefølgen som praktiseres i stemmelokalet hvor man gjerne først sjekkes og krysses av i mantallet før man går i stemmeavlukke – følg derfor anvisningene fra representantene fra stemmestyret på stedet og spør om du er i tvil)

(OBS Husk å ta med identifikasjon/valgkort og si navnet ditt høyt og tydelig når du kommer til personene med mantallet og ikke forvent at de kan huske alle navnene på de mange som avgir sin stemme!)

•Velgere som ikke er manntallsført i vedkommende del av manntallet, kan også avgi stemme. Stemmeseddelen skal da ikke legges i urnen. Etter at stemmeseddelen er blitt stemplet skal velgeren selv legge den i en stemmeseddelkonvolutt og gi denne til en valgfunksjonær. Valgfunksjonæren legger stemmeseddelkonvolutten i en omslagskonvolutt, kleber den igjen og påfører velgerens navn, bostedsadresse og fødselsdato. Etter at stemmegivningen er slutt på valgtinget, leveres det særskilte omslaget til valgstyret. Før stemmegivningen kan godkjennes, må valgstyret kontrollere at velgeren er manntallsført i en av de andre stemmekretsene i kommunen og at vedkommende ikke har stemt i den kretsen han/hun er manntallsført.

Velgere som trenger hjelp til å utføre valghandlingen, kan be stemmestyret om nødvendig hjelp. Velger med alvorlig psykisk eller fysisk funksjonshemming kan selv peke ut en ekstra hjelper blant de personer som er til stede.

Velgere som ikke er i stand til å bevege seg inn i valglokalet, kan avgi stemme umiddelbart utenfor. To valgfunksjonærer kommer i så fall ut og har med seg nødvendig valgmateriell, inklusive urne.

(Har du ytterligere spørsmål – ta kontakt med kommunens valgsekretær – I Risør er det Steinar Vik Sørensen telefon sentralbord 37149600)

Kilde: Kommunal- og regionaldepartementet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**