En tid for alt

Vi har vært igjennom noen tankevekkende uker siden de tragiske hendelsene i Oslo og på Utøya den 22. juli. Mange enkeltskjebner, minnemarkeringer og begravelser har gjort noe med oss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per E. Braseth-Ellingsen

Foto: Tommy Ødegaard

Noe som forhåpentligvis både vil styrke demokratiet, samholdet og den politiske debatten inn mot et lokalvalg.

Jens Stoltenberg har ledet nasjonen på en fremragende måte i en krevende tid. Til tross for rystelsene har vår statsminister vært klar på at "vi gir aldri opp våre verdier". Han har på vegne av oss alle sagt at vårt svar på terroren er: "Mer demokrati, mer åpenhet og mer humanitet. Men aldri naivitet". Enda større engasjement og høyere valgdeltakelse blir forhåpentligvis en positiv konsekvens av tragediene.

Lørdagens felles valgkampåpning i Nygaardsgata markerte overgangen til en normalisering av den politiske debatten på en fin måte. Både ordføreren og lederen av Fredrikstad Arbeiderparti holdt gode innlegg som begge pekte fremover, uten at vi noen sinne vil glemme 22. juli.

Mye er bra i Fredrikstad, ikke minst det samholdet folk i byen har vist gjennom de siste ukene. Like fullt står kommunen overfor store utfordringer som må håndteres de kommende fire årene. På valgdagen er det opp til den enkelte borger i Fredrikstad å vurdere hvilket parti som har de beste løsningene på disse utfordringene.

En av de største utfordringene er at økonomien til Fredrikstad kommune er preget av lave skatteinntekter og høye utgifter. Dette henger sammen med at vi kommer dårlig ut på levekårsstatistikken. Dårlige levekår gir færre i arbeid, og større utgifter til offentlig velferd. Det viktigste grepet for å forbedre kommuneøkonomien er derfor å forbedre levekårene. Dette vil Fredrikstad Venstre gjøre ved å satse på skolen, bidra til å skape flere arbeidsplasser, og støtte opp om frivilligheten og lokalsamfunnene i byen vår gjennom å opprettholde og styrke lokalsamfunnsutvalgene. Dette er et arbeid som det bør være tverrpolitisk enighet om å få systematisert og styrket, slik man har fått til i Stavanger for å nevne ett eksempel.

Fredrikstad Venstre ønsker så lav eiendomsskatt som mulig. Før den reduseres, må vi være sikre på at kommunens tjenestetilbud har tilstrekkelig kvalitet. Den viktigste saken for oss de neste fire årene blir å kombinere hensynene til en sunn og balansert kommuneøkonomi gjennom effektiv drift, med behovet for å forbedre og fornye tjenestetilbudet. Vi vil sørge for å avslutte lånefesten i Fredrikstad kommune, og vil kun kutte i eiendomsskatten hvis kommunen går i pluss. Det er ansvarlig borgerlig økonomisk politikk.

Dette er hovedutfordingene for Fredrikstad. De kommende ukene vil Fredrikstad Venstre presentere våre løsninger for å løfte Fredrikstad-skolen, løse trafikkproblemene, bedre rusomsorgen, styrke kulturlivet og øke verdiskapingen. Det er disse løsningene det handler om på valgdagen og de kommende fire årene. Det er nå demokrati og åpenhet skal vises i praksis. Det er tid for valgkamp.

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder og 3. kandidat Fredrikstad Venstre