Avslutt forbudstida!

Det er snart tre år siden nattmatforbudet i Lillestrøm sentrum trådte i kraft. Venstre var det eneste partiet som stemte imot da kommunestyret vedtok å forby salg av kebab, hamburger og annen mat etter kl. 02.00.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Av Boye Bjerkholt, Skedsmo Venstres ordførerkandidat

Kebab2

Foto: arsel, sxc.hu

Heldigvis har vi klart å stoppe innskrenking av skjenketidene for øl og vin, men det er et paradoks at matsalget stopper kl. to mens skjenking av øl og vin får holde på til kl. tre.

Rett nok sies det at det er mye mat i godt drikke, men få steder er man så bokstavtro mot det ordtaket som i Skedsmo kommune, der sultne folk altså nektes å kjøpe hamburger eller kebab og i stedet henvises til å døyve sulten med en øl til.

Hensiktet da nattmatforbudet ble vedtatt var visstnok å få bukt med utelivsbråket. Jeg tror ikke at Lillestrøm har blitt noe tryggere av at sultne folk ikke lenger får kjøpt mat om natta. Nattmatforbudet er like virkningsløst som det er meningsløst.

Jeg er blant dem som synes det er grunnleggende bra at folk spiser mat når de er på byen, før de skal hjem, eller før de skal på nachspiel. Det er grunnleggende bra at folk ikke drikker på tom mage, og det er grunnleggende bra at folk ikke legger seg på tom mage med oppadstigende rus. Nattmat forebygger ikke bare bråk, men også fyllesyke dagen derpå. Det store flertall som går på byen for å hygge seg med venner og aldri gjør en flue fortred, fortjener å få kjøpe mat før de drar hjem.

Siden forbudet ble innført har heldigvis noen andre partier snudd, men fortsatt er det ikke flertall for å tillate salg av mat etter kl. to. Venstre har konsekvent vært motstander av forbudet siden det ble innført. Med din stemme, kan vi få en slutt på forbudstida!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**