Skal vi vente til det går liv?

I prinsipp er Hurum Venstre enig med RHA’s redaktør når han i sin leder 21. juli snakker om utfordringene i forbindelse med dagens Oslofjordtunnel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Går det slik at tunnelen må stenges for tungtrafikk for å skaffe en forutsetningsbar sikkerhet for andre trafikkanter, er vi der at det ikke på noe vis er usaklig eller tendensiøst å karakterisere prosjektet som en trafikal og økonomisk feilvurdering. Og det er faktisk grunn til å tro at den grunnleggende feilvurdering er at problemet man nå sliter med virkelig er av strukturell karakter! Men hva så?

Venstre går ut fra at de aller fleste er så oppgående at de forstår at snakket om alternativet jernbane gjennom angjeldende tunnel knyttet opp mot dagens øvrige jernbanenett alternativt bygging av bro over Oslofjorden er så langt vekke i tid og penger at det nærmest blir patetisk å føre en slik diskusjon!

Det Hurum Venstre ønsker er en løsning som kan tjene kommunens innbyggere så umiddelbart som mulig! Da blir ikke snakk om jernbane i tunnel eller bro over fjorden noe annet enn dagdrømmeri. Kan da andre løsninger tenkes som ligger nærmere i tid og penger? Venstre tror at en diskusjon om å skille tungtrafikk og persontrafikk er en forstandig diskusjon som spesielt fokuserer en annen og mer gagnlig struktur — nemlig tungtrafikk i ett tunnelløp og persontrafikk i et annet. Men tar ikke også dette lang tid og koster "skjorta"? Nei! De av oss som har fulgt med arbeidene med synketunnel i Oslo er positivt overrasket over både tidsbruk og kost. Fordelen med en slik løsning er at man kan dimensjonere tunellen for tungtrafikk hensiktsmessig etter de behov som måtte eksistere, samt at man kan se over behovene i dagens tunnel for persontrafikken.

Likevel er vi ikke helt ferdig med de foreliggende problemer. Da Hurum Venstre tok kontakt med Buskerud Kollektivtrafikk var det for å åpne for et faktisk behov for en fergeforbindelse mellom Storsand og Drøbak. Henvendelsen gjaldt ren persontrafikk og gjør fremdeles det! Likevel — for personbiltrafikkens del kan det tenkes at man trenger en fallbackløsning eksempelvis når tunnelløpet må stenges for vedlikehold eller nødvendig forbedring. I en slik situasjon må det være av vesentlig funksjonalitet at man i påkomne tilfelle kan stille opp med fergetilbud som også kan omfatte personbiler. Dette må da kostnadsmessig være vesentlig rimeligere enn å sette i gang arbeider med rømningsveier!

Arvid Skage

Foto: Privat

Arvid Skage

Hurum Venstre

Leserinnlegget er trykket i Røyken og Hurums Avis 1. august 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**