Kongsvinger Venstres program for perioden 2011 — 2015

Kongsvinger Venstre ønsker en radikal forbedring av kollektivtransporten og
ønsker å beholde ungdomsskolestrukturen som den er.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Folk først — hvorfor vi tenker som vi gjør
Valget i 2011 er et lokalvalg. Det er likevel nødvendig med en presentasjon av vårt ideologiske grunnlag. Det vil fortelle deg noe om hvordan Kongsvinger Venstres representanter vil tenke i fremtidige lokale saker som ikke kan fanges opp av et fireårsprogram.

Venstre — et liberalt parti
Venstre er et liberalt parti som prioriterer gode løsninger for enkeltmennesket framfor å ri prinsipper og bevare systemer som fungerer dårlig. Venstrerepresentantenes liberale samfunnssyn vil alltid sette folk først. Liberalismen bygger på humanismen. Den innebærer en overbevisning om at det enkelte mennesket har ukrenkelig og ubegrenset verdi og rett til å foreta sine personlige valg i full frihet. Denne respekten for enkeltmennesket innebærer også at vi alle har et ansvar for våre medmennesker og samfunnet vi lever i.
Venstrerepresentantenes menneskesyn krever at vi lytter med respekt til andres argumenter og tar dem på alvor. Vi vil ta avgjørelser basert på godt dokumenterte fakta.

Venstres liberale hovedprinsipper (link)

Kongsvinger Venstres hjertesaker
– Vi ønsker bedre kvalitet i skolen og økt satsing på framtidsrettet forskning.
– Vi erkjenner at mange av klimaproblemene er menneskeskapt og vil støtte tiltak som retter opp skadene og sikrer våre etterkommere et livskraftig miljø og tilgang på fornybare ressurser.
– Kongsvinger Venstre ønsker å stimulere til et levende bymiljø med gode, miljøvennlige transportløsninger. Vi ønsker også å legge til rette for gode bomiljøer i grender og bygder.
– Vil gi enkeltpersonforetak og småbedrifter rettferdige rammebetingelser og rettigheter på lik linje med større bedrifter og ansatte arbeidstakere.
– Kongsvinger Venstre vil jobbe for et varmt lokalsamfunn som sikrer syke, omsorgstrengende, alderssvekkede og rusmisbrukere et verdig liv.
– Kongsvinger Venstre tenker helhetlig, og ønsker å bruke alle mulige virkemidler for skape et samfunn som sørger for at befolkningen blir boende og nye kommer til. Dette er en av kommunens viktigste oppgaver i årene som kommer.
– Vi vil føre en nøktern og ansvarlig økonomisk politikk, slik vi har gjort i de foregående periodene. Venstre har vært delaktig i krafttaket med å rydde opp i kommuneøkonomien.

Politisk samarbeid med andre partier
Kongsvinger Venstre har sittet i posisjon i perioden 2007 — 2011, i koalisjon med AP, Høyre og SP. Det har vært en positiv erfaring. Vi ønsker å videreføre dette samarbeidet. Vi er også åpne for andre samarbeidskonstellasjoner, hvis valgresultatet skulle gi grunnlag for dette. Det er demokrati på sitt beste.

Venstre i Kongsvinger — de lokale sakene

[b]Lokaldemokrati, samfunns- og byutvikling

Kongsvinger trenger å fortsette å arbeide aktivt med samfunnsutvikling. Vårt mål er å snu noen negative trender, og føre en politikk som legger til rette for vekst i næringslivet, flere innbyggere i kommunen og trivsel og tilknytning for oss alle.

 ¬Venstre vil i framtida ha direkte valg på ordfører. Kongsvinger trenger en dyktig og offensiv ordfører for hele kommunen. Han eller hun tilhører ikke nødvendigvis de største partiene.

 Mer makt og større ressurser må overføres til kommunene fra Staten. De beste beslutningene tas nær de beslutningen gjelder. Vi tror at det på sikt er nødvendig med kommunesammenslåinger. Dette vil gi mer robuste fagmiljøer og hindre kostbart dobbeltarbeid.

 Kongsvinger Venstre åpner for at 16-åringer skal få stemmerett ved lokalvalg. Det er en stor fordel at de unge kan stemme mens de fremdeles går på skolen. Venstre tror at stemmerett vil øke ungdommens generelle politiske engasjement.

 Vi ønsker å fortsette med åpne planprosesser og andre tiltak som gjør innbyggerne i Kongsvinger delaktige i kommunens utvikling. Gode eksempler er "politisk pub", Servicetorget og kommunens vellykkede og prisbelønte internettsatsing.

 Kongsvinger Venstre vil være et JA-parti.

 Vi vil legge til rette for levende grender. Kongsvinger Venstre vil bevare og utvikle grendene og tettstedene utenfor bykjernen. Derfor er vi for å bevare ungdomsskolene på Roverud og Austmarka.

 Vi vil stimulere til nytenking i landbruket for å utvide bøndenes næringsgrunnlag. Vi støtter gardsturisme og småskalaproduksjon av mat og drikke. Grønn Omsorg/Inn på tunet kan utvikles ved å koble sosialfaglig kompetanse med landbruksmiljøet.

 Venstre er motstander av rigide regler for boplikt. Det bør være enklere å omsette landbrukseiendommer. Utviklingen i landbruket tilsier at vi bør stimulere til andre tiltak som både bevarer kulturlandskapet og tar vare på gardsdriften.

 Vi trenger et variert tilfang av tomter med gode bo-kvaliteter. Det bør være mulig etablere seg på større tomter rundt omkring i kommunen, for de som ønsker det.

 Vi vil fortsette en estetisk opprustning både i sentrum og i grendene. Hyggelige parker og grøntområder er tiltak som gjør byen bedre å bo i og mer attraktiv å flytte til. Derfor vil Venstre også forlenge og forbedre Strandpromenaden. Vi vil fortsette arbeidet med Festningsavenyen, som vil knytte festningen og sentrum nærmere sammen. I sentrum vil vi videreføre hovedtrekkene i sentrumsplanen, for å bidra til en aktiv bykjerne. Vi vil være skeptiske til etablering av mer handel utenfor sentrum, f.eks. på Langeland.

 Venstre ser verdien i frivillig innsats, og erkjenner at lokalsamfunnet er avhengig av den. Venstre ønsker en pott som kan brukes til å finansiere konkrete, avgrensede prosjekter etter søknad. Vi vil gjøre støtten tilgjengelig uten mer byråkrati og krav til dokumentasjon enn det som er nødvendig.

 Venstre vil at Frivilligsentralen i større grad skal fungere som et knutepunkt for kommunens frivillige.

 Venstre støtter Byen vår som drivkraft for lokale aktiviteter og arrangementer. Vi oppmuntrer også til samarbeid mellom næringsdrivende for å promotere og styrke regionens handel og turisme.

 Kongsvinger har økt sitt innbyggertall for første gang på mange år, med god hjelp av landets eneste kommunale innbyggerrekrutterer. Vi vil fortsette satsingen på elektronisk kommunikasjon og sosiale medier, som kommunen har fått pris for. Vi ønsker å beholde en førstelinjetjeneste som gir bistand til gründere.

 Kongsvinger Venstre ønsker å bygge ut en kollektivterminal på jernbanetomta. Dette bør være et knutepunkt for all kollektivtransport og regionens pendlere, med gode parkerings- og ventemuligheter. Venstre er også positive til å diskutere andre kreative planer for dette området og tilgrensende arealer.

 Torgmiljø. Kongsvinger Venstre ønsker et levende sentrum, og tror at et mer vitalt torgmiljø kan bidra til dette. Vi ønsker månedlige torgdager i sommerhalvåret. Vi vil invitere torghandlere fra flere bransjer — for eksempel grønnsakdyrkere, gardsbutikker, brukthandlere, fiskebil, isbil, private selgere. En plass på torget bør ikke koste mer enn at summen av leieinntektene dekker nødvendig renhold, strøm etc.

Miljø

 ENØK og omlegging til fornybar energi vil hjelpe Norge til å oppfylle sine klimaforpliktelser. Kommunen må gå igjennom energibruken i sine virksomheter og bygg. Vi bør på lengre sikt fase ut bruk av dyr strøm og forurensende olje til oppvarming.

 Kommunens virksomheter bør kontinuerlig vurdere sine innkjøp i et miljømessig perspektiv, for eksempel ved overgang til elbiler eller hybridkjøretøyer.

 Kongsvinger Venstre vil stimulere til utbygging av mikro-, mini- og småkraftverk.

 Kongsvinger bør bli en fairtrade-kommune. Ordningen fremmer rettferdig handel.

 Vi vil videreføre arbeidet med å tilrettelegge byen for fotgjengere og syklister. Venstre er en aktiv forkjemper for "sykkelbyen" og tilhenger av kommunale sykler til utlån/utleie.

 Kongsvinger Venstre vil ta et krafttak for å forbedre kollektivtrafikken i Kongsvinger. Hedmark Trafikk er et fylkeskommunalt selskap. Vi ønsker å konkurranseutsette kollektivtransporten i kommunen. Hedmark Trafikk oppleves som en bremsekloss med liten vilje til å utvikle de kollektivtjenestene kommunen trenger. Kollektivtilbudet er fraværende på kveldstid og skoleskyssen tar tidvis alle ressursene fra TT-transporten. Mangel på busstransport medvirker til at Kongsvinger sentrum er folketomt etter kl. 17.00.

 Venstre er et togparti. Vi arbeider hardt for en fornuftig utbygging av tognettet mellom Oslo og Stockholm. Det innebærer fartsøkning, utbygging av krysningsspor og tilrettelegging for timeavganger mellom Kongsvinger og Oslo.

 Flere barnehager og skoler bør bli miljøfyrtårn. Dette er en god og lærerik prosess både for ansatte/lærere og barn/elever.

 Kongsvinger er gode på gjenvinning i landsmålestokk. Venstre ønsker å bli enda bedre. Blant annet vil vi ha tilbake lokalene for fullt brukbare, gratis gjenstander på gjenvinningsstasjonen. Gjenbruk er miljøvern på sitt beste.

Utdanning og forskning — grunnlaget for framtida

Skole, utdanning og forskning er basis for landets og Kongsvingers framtid. Vi trenger nye og innovative løsninger på miljøproblemene, samferdselsstrukturen og i næringslivet. Skolen er Norges største demokratiprosjekt. Uavhengig av bakgrunn, skal hver enkelt elev få anledning til å utvikle sine talenter og følge sine drømmer. Venstre vil satse stort på utdanning og forskning.

Kongsvinger Venstre ønsker en skole med god kvalitet. De siste årenes satsing på skolen har gitt dokumenterte resultater i form av bedre læringsresultater og økt trivsel. Venstre vil fortsette dette arbeidet.

 Gode lærere er skolens viktigste ressurs. Venstre vil bruke mer penger på å gi lærerne og rektorene videreutdanning og kompetanseutvikling. Venstre vil redusere byråkratiet i skolen, slik at lærerne får tid til å jobbe med det de vil og kan.

 Venstre vil videreføre Barn- og ungeenheten for å forbedre samarbeidet mellom alle instanser som arbeider med kommunens barn og ungdom. Venstre ønsker å videreføre "Tjuvstart"-prosjektet, som er utvidet og tidlig støtte til lese- og skriveopplæring.

 Venstre vil ruste opp Tråstad og Holt som ungdomsskoler i sentrum. Vi vil beholde ungdomsskolene på Austmarka og Roverud. Skolene bør samarbeide for å sikre elevene best mulig undervisning, spesielt med tanke på deling av faglærere. Vi ønsker å bygge ut Holt. Utbyggingen bør omfatte gode lokaler for fritidsklubben. I forbindelse med oppussing av Tråstad vil Venstre se på muligheten for klubblokaler i Kongsvinger nord.

 Foreta nødvendige utvidelser på Langeland skole, spesielt med tanke på spesialrom. Bygge ut ressurssenter på Langeland for barn med store funksjonshemminger.

 Venstre vil sette fart i nødvendig vedlikehold i henhold til vedlikeholdsplanen for den enkelte skole og barnehage. Vi er nå på etterskudd.

 Venstre vil opprettholde full barnehagedekning i kommunen.

 Venstre ønsker å stimulere næringslivet til å ta inn flere lærlinger ved å ta bort arbeidsgiveravgiften for lærlinger. Lokalt vil vi jobbe for at kommunen og private bedrifter skal ta inn flere lærlinger enn i dag. Mangel på lærlingplasser gjør at enkelte elever ikke får fullført sin yrkesopplæring. Venstre tror på motivasjon og økonomiske insentiver.

 Helsesøstre er en populær og etterspurt tjeneste i skolen. Kongsvinger Venstre vil øke helsesøstrenes timetall på den enkelte skole. Vi vil også styrke rådgivertjenesten i ungdomskolen.

 Kongsvinger Venstre vil kjempe for å beholde Høgskolesenteret. Vi trenger ikke et redusert tilbud, men det motsatte. Høgskoletilbudet bør videreutvikles og utvides..

Helse og velferd

Venstre vil prioritere innsatsen i velferdspolitikken for dem som trenger det mest. Vi vil bruke pengene slik at vi får mest mulig omsorg ut av hver krone. I tillegg vil Venstre prioritere viktige velferdsoppgaver som styrket eldreomsorg, psykiatriske helsetilbud og rusomsorg. Det er avgjørende å fange opp barn og unge i risikosonen. Kommer det pålegg fra myndighetene til kommunene på disse områdene, vil Venstre jobbe for at det følger penger med direktivene.

Kongsvinger sjukehus. Kongsvinger Venstre går kraftig imot alle forsøk på å legge ned eller vesentlig forringe vårt lokale sykehus. Sykehuset må bestå som et fullverdig lokalsykehus med akuttfunksjon og fødeavdeling. Samhandlingsreformen vil åpne for nye former for samarbeid og arbeidsdeling. Sykehuset og kommunene i opptaksområdet må arbeide konstruktivt sammen slik at reformen blir til beste for regionens innbyggere. Samhandlingsreformen må fullfinansieres av staten. Venstre krever at kommunenes ansvar, forpliktelser, kostnader og statlige bidrag skal være avklart før reformen iverksettes. I motsatt fall vil vi utsette reformen ett år.

 Kongsvinger Venstre vil ikke legge ned sykehjemsplasser. På lengre sikt mener vi at kommunen bør tilby seg å kjøpe Skyrud for å samarbeide bedre om demensomsorgen. En evt framtidig sykehjemsutbygging i Kongsvinger bør komme på Skyrud eller på Roverudhjemmet.

 Roverudhjemmet: Venstre vil videreføre ordningen med forsterkete plasser for demente med spesielt omfattende hjelpebehov på Roverudhjemmet. Vi vil beholde korttidsplassene slik at hjemmeboende kan få avlastning.

 Videre utbygging av omsorgsboliger med heldøgns omsorg (HDO) på Holt og Austmarka skal skje i henhold til utarbeidede planer. Dette er et ledd i å skreddersy eldreomsorgen til ulike behov.

 Hjemmeboende eldre: Venstre vil satse på hjemmesykepleie, slik at folk kan bo hjemme så lenge de vil. Vi ønsker en omlegging av rutinene, slik at den enkelte bruker slipper å forholde seg til et stort antall omsorgsarbeidere. Dette er spesielt viktig for demente.

 Omsorgen for psykisk utviklingshemmete er preget av uro og høyt sykefravær. Venstre vil ha en fordomsfri gjennomgang av tjenestene for denne gruppen. Målet er bedre levekår for beboerne og bedre arbeidsmiljø for de ansatte. Vi vil invitere til et samarbeid spesielt med tanke på nye boformer og nye turnusordninger.

 Vi trenger en gjennomgang av energikostnadene på sykehjemmene våre. Høy pris på strøm og olje bør ikke gå ut over pleiebudsjettet. Vi må investere i alternative energiløsninger som er billigere i lengden. Omsorg skal ikke reguleres av kraftbørsen.

 Kongsvinger Venstre vil ha et mer brukervennlig NAV

 Venstre vil at asylsøkere skal kunne arbeide lovlig mens de bor i mottak. Dette for at de skal ha et bedre liv, lære norsk og lettere bli integrert hvis de får opphold.

 Kongsvinger Venstre vil fortsette arbeidet med å tilrettelegge byen for fysisk funksjonshemmede. Det er spesielt viktig å passe på dette ved planlegging av rehabilitering og ombygging av kommunale eiendommer. Byen er for alle.

Rusmisbruk, forebygging og behandling

Rusmisbruk er ikke ett problem, men mange. Derfor fins det heller ikke én løsning, for løsningene fins på mange forskjellige områder og nivåer. Kongsvinger Venstre prøver å sette dette inn i en sammenheng. Vi må jobbe på kort sikt og på lang sikt. Vi må forebygge, forhindre, behandle, redde, avruse, rehabilitere og legge forholdene til rette for en verdig tilbakekomst til Kongsvinger etter behandling eller soning.

 Mer synlig politi i gatene virker preventivt på ulovlig omsetning av rusmidler.

 Vi er tilhengere av legemiddelassistert rehabilitering og vil øke kapasiteten på dette området. Det er viktig å styrke oppfølgingen og rehabiliteringsdelen av denne behandlingen.

 Kongsvinger Venstre vil foreslå et prøveprosjekt med et døgnåpent, kommunalt kontaktpunkt for akutt hjelpetrengende rusbrukere og pårørende. Det skal ikke være nødvendig å måtte gå en byråkratisk runddans for å finne ut hvor man kan få hjelp. Kommunens representant skal være ikke-fordømmende og velorientert om alle hjelpetiltak.

 Venstre vil arbeide for rett til akutte rehabiliteringstiltak innen 24 timer etter avrusning. Alle som har kjempet seg igjennom en avrusning og vil fortsette, skal få muligheten i løpet av det første døgnet. Tar det lengre tid, er det ofte for sent.

 Kongsvinger Venstre vil etablere et regionalt samarbeidsorgan for alle involverte parter i rusomsorgen. Vi foreslår en årlig eller halvårlig samling der alle naturlig involverte parter møtes. Målet er å finne bedre samarbeidsformer, og forbedre servicen overfor misbrukere og deres pårørende.

 Kongsvinger Venstre ønsker å sørge for verdige boforhold for alle. Enkelte har manglende erfaring med det å bo for seg selv, og trenger fordomsfri opplæring. Naboene har også krav på respekt. Venstre vil at alle som bor i kommunale leiligheter får en innføring i hva som forventes når man overtar en kommunal leilighet. Vi må kunne stille visse krav når en eiendom blir stilt til disposisjon, og forventer at slike krav blir etterlevd.

 Venstre går inn for døgnbemanning i boligblokker og bygårder der mange sosialklienter er samlet. Vi tror på tilstedeværelse fra et medmenneske som er til stede hele døgnet. Oppgaven er både å føre tilsyn med at reglene blir overholdt og å være en støttespiller og samtalepartner hvis noen trenger hjelp.

 Kongsvinger Venstre vil videreføre og evaluere Jobben og Linken, som drives av Frelsesarmeen på oppdrag for kommunen. Målet må være et tilbud som er åpent hele året — også i feriene.

Kultur

For en liten by som Kongsvinger er et levende kulturliv av stor betydning. Kultur er opplevelse, innsikt, mestring og møter mellom mennesker. Kultur er nostalgi og nye ideer. Vi tror kultur kan bidra til å skape møteplasser og gi mer liv til sentrum.

 Kulturhus. Kongsvinger Venstre ønsker primært å realisere de opprinnelige planene, dvs. å bygge et nytt kulturhus sammen med hotell og nytt rådhus i kulturkvartalet. Om nødvendig kan prosjektet bygges ut trinnvis. Hvis dette ikke skulle la seg gjøre, ønsker Venstre å se på mulighetene for å bygge bare kulturhus eller kulturhus i kombinasjon med andre funksjoner. Byen trenger en kulturell storstue.

 Venstre vil legge til rette for og støtte det aktive arbeidet som pågår for å etablere permanente utstillingslokaler for Erik Werenskiolds kunst.

 Skogfinner. Kongsvinger er porten til Finnskogen. Vi ønsker å ta initiativet til et prosjekt som formidler skogfinnenes historie og betydning for regionen i Kongsvinger.

 Kongsvinger Venstre går inn for å øke den kommunale støtten til Teater i Glåmdal. Dette betinger en tilsvarende økning fra de øvrige kommunene i Glåmdalsregionen.

 Venstre vil være en pådriver for et kulturbasert næringsliv i Øvrebyen. Øvrebyen er en perle som ikke bør være et dødt museum, men et levende, historisk miljø. Den kommunale innsatsen kan for eksempel være tilskudd til utbedring av brannsikring, tilrettelegging av infrastruktur og andre, nødvendige tiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**