Sett familien Tunc fri

Lillesands-Posten hadde fokus på familien Tunc i Lillesand 5. august 2011. Vi deler familiens frustrasjon og vil be vår leder Trine Skei Grande ta saken opp i Stortingets spørretime.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

På fylkesårsmøtet i Grimstad i februar kom følgende uttalelse:

Norge er blant de mest restriktive landene i Europa overfor innvandrere uten lovlig opphold. I motset ning til de fleste andre europeiske land har ikke Norge noen form for amnestiordninger for innvandrere som har oppholdt seg ulovlig i lang tid i landet og vi har flere ganger blitt kritisert av FNs høykommissæ r for flyktninger, for vår behandling av asylsøkere og da særlig mindreårige.

Videre er det uheldig at disse menneskene, og da spesielt barna, ikke blir gitt anledning til å leve et verdig og meningsfylt liv i påvente av en endelig avklaring av sin videre skjebne, da rettigheter som fastlege, bankkonto, mobilabonnement og midlertidig oppholdstillatelse nektes dem.

Den rød-grønne regjeringens behandling av problemet er uverdig for hvert enkelt menneske som lider denne skjebnen, men er også et samfunnsproblem gjeldende over hele landet. I Lillesand bor familien Tunc med fem barn. De har bodd på asylmottak i 9 år og alle barna har tilbrakt hele eller mesteparten av sitt liv i landet, snakker bare norsk og anser seg som norske. Likevel er de avskåret fra grunnleggende rettigheter og tjenester.

Agder Venstre mener at det selvfølgelig skal være et mål at så få som mulig oppholder seg ulovlig i Norge, og Agder Venstre støtter arbeidet med å opprette frivillige returordninger og støt ter også at det skal være mulig å bruke tvang der det er nødvendig. Likevel er mange av de asylsøkere som har fått avslag urneturnerbare, noe vi ikke kan lukke øynene for.

På bakgrunn av dette krever Agder Venstre at familien Tunc og andre i tilsvarende situasjon, nå gis permanent opphold i Norge. Videre vil Agder Venstre at:
1) Det utarbeides en ordning der amnesti blir gitt til de som har særlig tilknytning til Norge.
2) At lovverket sikrer en regularisering av opphold for barn
3) Avslag på asylsøknad må begrunnes ut fra et barnerettslig hensyn.
4) Det gis mulighet til å endre søknad fra status som as y lsøker til status som arbeidssøker ved avslag på asylsøknaden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**