Last ned hele programmet i pdf.
3.1 Tillit til skolene og til læreren
Venstre ønsker en videregående skole som inspirerer elevene til å fullføre med gode resultater!
Den største utfordring vi har i dag er at mange unge ikke fullfører den videregående
skolen. Venstre mener det er viktig at man nå beveger seg fra rettighetstenking
til gjennomføringskraft. Her er det kun arbeidet til den enkelte lærer og på den enkelte læreplass som kan møte de virkelige utfordringene. Evalueringer viser at statlig kvalitetsreform og strukturendringer i liten grad har lykkes i å gjøre skolehverdagen og resultatene bedre for elevene.
Venstre vil gi tillit til skolene og til læreren. Et bedre innhold i skolen betinger en styrking av lærerne, rådgivertjenesten og rektorene.
Nordland Venstre ønsker å prioritere etter- og videreutdanning av lærerne. Lærerne skal være en naturlig autoritet for sine elever i kraft av faglig tyngde og et menneske som bryr seg, stiller krav og setter grenser.
Venstre vil:
Satse på systematisk etter- og videreutdanning av lærere.
Sikre at lærerne prioriterer mer tid med elevene, gjennom å styrke
kvaliteten på skoleledelse og administrasjon.
Kutte i lærernes administrative oppgaver
Øke internasjonal utveksling av elevgrupper og lærere
3.2. Fag- og yrkesopplæring
Fag- og yrkesopplæringa har sin styrke i fagtradisjoner og kunnskap som vanskelig lar seg formidle gjennom en ensidig teoretisk framstilling. Mange faller fra i yrkesopplæring i skole og Venstre vil bl.a. derfor gi større mulighet for fleksible utdanningsløp bl.a. gjennom kombinasjon av opplæring og skole gjennom hele opplæringsløpet (TAF-modellen). Det er viktig å innse at ikke alle er motivert til å ta i mot opplæringa de tilbys mellom 16 og 19 år, og det bør være fleksibilitet i systemet til å ta dem tilbake når de er modne nok og motivert til læring.
Venstre vil:
Legge til rette for at det kan etableres valgfrie alternative opplæringsløp med mål om fullført yrkesopplæring.
Være positive til etablering av friskoler i fag- og yrkesopplæringa.
Eksempelvis skoler drevet av-, eller i samarbeid med bransje- organisasjoner.
Gi yrkesfagelever mulighet til å ta studiespesialisering mens de er
lærlinger
Styrke voksenopplæringen og utvide retten til videregående opplæring ut over fem år.
Skape flere læreplasser innen det offentlige spesielt fylkeskommunens egen virksomhet.
3.3 Sterke studiespesialiseringsmiljøer
Venstre vil satse på sterke studiespesialiseringsmiljøer. Vi er også avhengige av sterke miljøer innen allmennfag dersom vi skal lykkes med å utvikle framtidige forskningsmiljø og utvikle kunnskapsbaserte næringer og tjenester.
Venstre vil:
Fortsette å arbeide for å få flere til å velge realfag.
Gi språkstipend til elever som vil lære fremmedspråk utover engelsk på nivå III.
Legge til rette for at elever kan ta fag på høyere nivå hvis de ønsker det.
3.4 Samfunnsansvar, elevvelferd og
medvirkning.
Nordland Venstre vil ha en desentralisert skolestruktur og en videregående skole som er en aktiv samfunnsaktør. Et godt sosialt miljø er viktig for å øke trivsel og utvikling av læringsmiljøet.
Det er viktig med forpliktende avtaler mellom kommunene og fylkeskommune om helsesøster og miljøtjeneste knyttet til den videregående skolen.
Venstre vil:
Motivere til samarbeid mellom de videregående skolene, næringslivet og samfunnet.
Styrke elevmedvirkning og medbestemmelse styrke helsesøstertjenesten.
3.5 Bedre rådgivning
Venstre ønsker en videregående skole som ser mulighetene den enkelte har.
For å øke gjennomføringskraften er det viktig med korrekt og god informasjon om muligheter for framtidig utdannings- og jobbmuligheter.
Grunnlaget for framtidas arbeidstakere så vel som arbeidsskapere legges i skolen. Rådgivertjenesten må styrkes både hva gjelder kompetanse og avsatt tid. Elever skal oppfordres til å bruke sine evner og interesser, og aktivt ta grep om egen utvikling. For mange elever er overgangen mellom de ulike utdanningstrinnene kritisk. Utdanningsvalgene er ofte for lite gjennomtenkte. Venstre vil arbeide for en kvalitativt bedre yrkes-, studie-, og sosialrådgivningstjeneste for elever på ungdomsskolen, på videregående opplæring og på høyere utdanningssteder.
Opplæringskontorene spiller en sentral og svært viktig rolle i fag- og yrkesopplæringa.
Venstre vil arbeide for at opplæringskontorene får status og økonomisk grunnlag for å utvikle egen kompetanse og myndighet som "mellomagent" mellom skole og bedrift.
Venstre vil:
Forbedre karriereveiledningen.
Alle karriereveiledere bør ha spesialutdanning i rådgivning og krav om jevnlig oppdatering.
Styrke oppfølgingstjenesten for å hindre frafall.
3.6 Høyere utdanning og forskning
Venstres visjon er å dyrke fram
kreativitet, selvstendighet og
nysgjerrighet gjennom et velfungerende og framtidsrettet utdannings- og
forskningssystem.
Fri forskning, fri debatt og kritisk tenkning er grunnpilarene i demokratiet.
Forskning er samtidig en forutsetning for utvikling av ny kunnskap.
En vedvarende og sterk satsing på utdanning
og forskning er helt nødvendig for å sikre verdiskaping og velferd, en miljø- og klimavennlig framtid og et nyskapende næringsliv.
Forskning og undervisning på høyt nivå vil være et av de viktigste grunnlagene for samfunnet og særlig viktig for vårt fremtidige næringsliv. Venstre vil arbeide for økte forskningsmidler og god undervisning ved våre høyskoler og universitet.
Venstre vil arbeide for å styrke både offentlig og privat finansiert forskningsvirksomhet
i Nordland. Vi vil samarbeide med de etablerte forskningsinstitusjonene både som bestiller og tilrettelegger.
Venstre vil:
Gjennom tilskudd og stipend søke å stimulere til økt FOU-virksomhet innen næringslivet.
Arbeide for at flere forskningsselskap etablerer seg i Nordland
Arbeide for bedre statlige rammer for finansiering av Høgskoler og Universitet i landsdelen.
Videreføre ordningen med fylkeskommunalt finansierte stipendiater ved utdanningsinstitusjonene i Nordland.
Les mer:
1. Folk først Åpenhet og folkestyre
2. Samferdsel og kommunikasjon
3. Skole, utdanning og kompetanse
4. Ressurspolitikk for fremtiden
5. Nyskapende næringsliv
6. Miljø, Kultur, og folkehelse
7. Nordområdepolitikk samarbeid over landegrenser.
8. Ungdom