Last ned hele programmet i pdf.
2.1 Regional Transportplan
Venstre har i fylkesrådet tatt initiativ til økt satsing på en rekke samferdselstiltak.
Dette vil vi videreføre i kommende periode, bl.a. i arbeidet med å få vedtatt Regional transportplan (RTP) for Nordland. Dette vil være et redskap for å sikre langsiktig satsing på gode kommunikasjoner og vil samtidig synliggjøre våre krav over for nasjonale myndigheter.
Vi vil at det vekstpotensial som er i Nordland og i nordområdene, gjøres tilgjengelig gjennom systematisk investering i infrastruktur. Prioritere fremkommelighet og regularitet slik at næringslivet får bedre rammevilkår. Samtidig vil vi kjempe for løsninger i samferdselspolitikken som bidrar til mer miljøvennlig transport og som fremmer teknologi der vi systematisk legger om fra fossilt drivstoff til elektrisitet og klimanøytralt drivstoff.
For å løse utfordringene knyttet til spredt bosetting, lange avstander, mange øysamfunn og ønske om et effektivt transportsystem for hele fylket – vil Venstre arbeide for:
En samordnet og offensiv samferdselspolitikk i Nordland
Økt trafikksikkerhet både til vanns og til lands.
Bedre beredskap langs kysten
Mer miljøvennlige transportsystemer
2.2 Veier
Nordland har et stort behov for utbygging av veier. Fylkeskommunen har fått ansvar for store deler av veinettet i fylket. Effektive transportløsninger er en av de viktigste rammebetingelsene for bosetting og næringsliv. Transport av folk og gods vil i vårt fylke være avhengig av privatbil, buss og lastebiltransport også i framtiden. Vi må derfor satse vesentlig mer på å sikre framkommelighet på vegene våre. Vi må være en pådriver for at Staten tar sin del av kostnadene med et godt stamveinett gjennom hele fylket.
E6 må utbygges til full europaveistandard i kommende planperiode. Venstre vil at kystriksveien (Fv17) skal inn i stamveinettet som del av en nasjonal kyst-stamvei.
Venstre vil:
Raskere utbedring av eksisterende veier.
Kreve en langsiktig utbedringsplan for stamveiene.
Bygge flere gang- og sykkelveier. (Også gjennomgående sykkelruter gjennom Lofoten/Helgeland m.m.)
Fortsette arbeidet med rassikring langs fylkesveiene
Prioritere nyanlegg som skal fjerne flaskehalser og ulykkesstrekninger
Omlegging/utbedring av veier der stigningsforhold og veibredde hindrer framkommelighet på vinteren.
2.3 Ferger og Båtruter
Venstre vil at kystbefolkningen
i hele Nordland skal ha gode transporttilbud».
Derfor må det omfattende nettet av hurtigbåter godsbåter og ferger opprettholdes og videreutvikles.
Hurtigbåtrutene er nødvendig for mange bosettinger der det finnes få alternative reisemåter det meste av året. Venstre vil prioritere hurtigbåttilbud som ivaretar behovene til bosettingene langs kysten.
Fergerutene er viktige både for befolkning og næringsliv – og er en del av de veistrekningene de betjener. Venstre vil i kommende periode satse på fornying av fergemateriell til raskere, mer miljøvennlig og sikker drift.
Hurtigruta går gjennom hele Nordland og har sin driftsavtale med staten. Venstre vil at fylkeskommunen også bidrar ved å tilrettelegge for at trafikken inn mot hurtigrutehavnene samordnes og at stimuleres til mer godstransport på Hurtigruta.
Det er behov for effektive transportløsninger mellom hav og land. For Nordland betyr dette utbygging av effektive transportkorridorer og et godt samarbeid med kommunale og regionale havner og omlastningsterminaler.
Venstre vil:
Sikre stabilt hurtigbåt- og fergetilbud med fokus på kapasitet og god rutetilpasning til kystsamfunnene.
Fornye fergemateriellet og legge om til mer miljøvennlig drivstoff.
Videreføre kystgodsruter i samråd med lokalt næringsliv.
Arbeide for merking av farleder.
Bedre beredskapen langs kysten
2.3 Luftfart
Et godt flytilbud er svært viktig både for innbyggere og næringsliv i Nordland.
Nordland Venstre vil arbeide for at flyplasser i dagens lokalnett forlenges og
opprustes i tråd med framtidige krav der dette er teknisk forsvarlig. Dette vil kunne åpne for nye flytyper og bedre konkurranse på lokalnettet.
Nordland Venstre vil arbeide for at vi får utvidet stamnettstilbudet fra Bodø og Evenes, og vil støtte etableringen av en ny regional flyplass på Helgeland.
Venstre ønsker en aktiv medvirking i prosessene rundt utviklingen av flytilbudet/flyplasstruktur i fylket.
Venstre vil jobbe for at Nordland fylke blir en tydelig deltaker i dette arbeidet.
Venstre vil:
Arbeide for flere avganger og destinasjoner fra Nordland
Opprettholde FOT-ruter der dette er nødvendig
Legge til rette for bedre konkurranse på lokalnettet.
2.4. Jernbane
Venstre ønsker en reel satsing på jernbane i Nordland.
Vi vil arbeide for at fylkeskommunen
prioriterer tiltak i Nasjonal transportplan (NTP) som kan legge til rette for økning både av persontrafikk og gods.
Gods over på jernbane betyr økt satsing for utvikling av krysningsspor
på Ofotbanen og Nordlandsbanen.
På Nordlandsbanen vil det være viktig å starte arbeidet med utbygging av
Meråkerbanen og elektrifisering fra Trondheim til Steinkjer. Gjennom satsing på hybrid motorkraft vil man raskt kunne oppnå miljøgevinst også videre nordover. For Nordlandsbanen er og signalanlegg/fjernstyring og flere møtespor viktig for å kunne øke kapasiteten.
Trafikken på Ofotbanen vokser sterkt og det må tilrettelegges for framtidige
strekninger med dobbeltspor. Ofotbanen vil likefullt ikke kunne dekke godsmengden som går over Nordlandsbanen. Denne må dermed prioriteres med dobbeltspor på et tilstrekkelig antall kilometer, for å kunne ta større mengde gods. Raskeste vei til markedet er gjennom Nordland. Flaskehalser som Meråkerbanen og Alnabru må også utbedres. Nordland Venstre vil fortsatt arbeide for en framtidig tidsmessig Nord-Norgebane og at Helgeland knyttes til det svenske jernbanenettet.
Venstre vil:
Arbeide for mer gods over fra vei til jernbane.
Videreutvikle Narvik som knutepunkt mellom Jernbane vei havn.
Kreve økt statlig investering på jernbanenettet i Nord.
Arbeide for at nattog-tilbudet på Nordlandsbanen styrkes. Bl.a. ved at sovevogn som settes av i Mosjøen og på Mo tas tilbake.
Inngå et nærmere samarbeid med NSB for å tilrettelegge for flere pendlertog på strekningene mellom Saltdal Bodø og
mellom Trofors Mo i Rana.
2.5 Kollektivsatsing
Venstre vil videreføre arbeidet med en Regional plan for kollektiv- transport der et samarbeid med byer og regionråd inngår.
Planen skal sikre et godt kollektivtilbud i distriktene og skal også omfatte konkrete handlingsplaner for spesielle utfordringer inn mot by områdene i fylket. Vi vil i dette arbeidet legge vekt på enklere linjesystem med gjennomgående ruter. Bedre frekvens, også i helger og høytider. Oversiktlig ruteinformasjon, kart etc.
Venstre vil:
Videreutvikle ordningene med samfunnsbåt, distriktsMobil og bestillingsturer.
Samarbeide med byer og regionråd om lokale kollektivplaner og tiltak for gjennomføring av disse.
Nordlandskortet utvides/utvikles til å gjelde all kollektivtransport, og samkjøres med nabofylkene. Altså rabattordningen krysser grenser.
Videreutvikle sykkelregion i Lofoten og sykkel by Mosjøen, med egne
sykkeltraseer. Dette kan videreføres/utvides etter prøving i Lofoten og Mosjøen.
2.6 Bredbånd og fibernett i hele fylket
Kommunikasjon dreier seg ikke bare om vei, luft, sjø og bane. Gode telekommunikasjoner
er avgjørende for at næringslivet i distriktene skal ha rammebetingelser som sikrer konkurranseevne.
Ny digital teknologi skaper behov for langt større kapasitet i overføringsnettet. Venstre vil at det offentlige skal ta ansvar for utbygging og oppgradering av telenett og breiband med høy kapasitet.
Fylkeskommunen har tatt et overordnet strategisk ansvar for bredbånds- utbyggingen i Nordland. Dette for å kunne få en mest mulig helhetlig og kostnadseffektiv utbygging, og for å kunne utnytte synergieffekter.
Venstre vil følge opp denne satsingen og inngå videre samarbeid med kommuner og regioner om videre utbygging av fibernett.
Venstre vil:
Videreføre fylkeskommunens satsing på fibernett.
Være pådriver for at det offentlige skal etterspørre bredbånd med stor hastighet.
Innføre en investeringstilskuddsordning som gjør det mer attraktivt å strekke fiber i mindre folkerike områder.
Les mer:
1. Folk først Åpenhet og folkestyre
2. Samferdsel og kommunikasjon
3. Skole, utdanning og kompetanse
4. Ressurspolitikk for fremtiden
5. Nyskapende næringsliv
6. Miljø, Kultur, og folkehelse
7. Nordområdepolitikk samarbeid over landegrenser.
8. Ungdom