La de unge bestemme!

Da jeg bestemte meg for å satse på politikken var det en ting jeg var veldig klar på; Råde Venstre skal representere alle og ikke være et interesseparti verken for LO, NHO, bedehusene eller bønder — Råde Venstre skal sette folk først, ikke organisasjoner eller systemer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Christian Holstad Lilleng

Foto: Sissel K Haugen

Dermed var utfordringen klar; hvordan skal man være sikker på at man har et lag med seg som representerer alle? Det var faktisk enklere enn jeg trodde — involverer og inkluderer man mennesker så får man interesserte mennesker fra alle aldre og samfunnslag.

Alle partier klager på at det er umulig å få med yngre mennesker i politikken — feil, feil feil! Unge mennesker har meninger, tanker og ønsker om det meste. Det eneste man trenger å gjøre er å spørre dem, snakke med dem og ikke til dem, og la dem snakke! Så enkelt var det å få ni Rådesokninger under 30 år på valglisten vår. Det at de øvrige partiene har tre — 3 — til sammen under 30 år på sine lister gjør at vi med trygghet kan si at vi tar Rådes unge på alvor. Vi prater ikke bare om dem – vi prater med dem. Og vi lar de tar avgjørelsene i saker vi "eldre" ikke har forutsetninger for å vite svarene på.

Derfor er vi ikke bare ute etter stemmene til de under 30 år på selve valgdagen, men like mye at de holder oss i ørene, gir oss råd og vink, og ikke minst gir oss et solid spark i baken om vi ikke bryr oss nok om de ulike ungdoms- og unge voksnes-utfordringer som er og som kommer i Råde.

Bruk stemmeretten din 12.september på å stemme frem de unge på Venstres liste, og bruk de folkevalgte i Venstre til å fremme og snakke om dine saker i valgperioden 2011-2015 — vi vil at de unge skal bestemme!

Godt valg!

Christian Holstad Lilleng