Veien videre

Fabian Stang, ordfører i Oslo sa det så godt når han fikk spørsmål fra NRK om veien videre etter de forferdelige terroraksjonene i Norge: “Vi skal ta hevn over terroristen ved å gjøre Oslo til en enda mer åpen, mer inluderende og demokratisk by”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det kunne ikke vært sagt bedre. Den største hevn over disse aksjonene er ikke å gjengi hatet, men å vise at vi vil utvikle samfunnet stikk i strid med hva terroristen ønsker. Vi skal ikke som George Bush etter 11.9 angrepene rope på gjenytelse og øye for øye, tann for tann. Vi skal ikke engang rope på dødsstraff. Vi skal gjøre Norge enda mer rausere, åpnere og inkluderende.

Valgurne

Foto: Microsoft

Lokalvalg
Det er et lokalvalg i september. Vi som er politiske engasjerte har planlagt dette i lang tid, vi har gledet oss til en åpen og fordomsfri debatt. Unge Venstre har i likhet med AUF ungdommene på Utøya, gledet seg til å møtes som politiske motstandere i skolevalgdebattene. Vi i Venstre har planlagt retorikk og retoriske angrep mot Arbeiderpartiet og sett frem til å vise forskjellene i politiske løsninger mellom våre to partier. Det er tette bånd i norsk politikk og vi i Venstre er både direkte og indirekte berørt av tragedien.

Politisk engasjement

Venstres hus ble også ødelagt av bomben, med noe personskade som resultat, men enda mer viktig; mange av oss kjenner godt og er pårørende til ungdommer på Utøya og ansatte i regjeringskvartalet. Vi sørger nå over disse.
Ungdommene på Utøya døde på mange måter for sitt politiske engasjement, vi hedrer de best ved å fortsette den valgkampen vi hadde tenkt å utkjempe. Du kan hedre ungdommene ved å stemme ved høstens lokalvalg. Du hedrer de ved å delta i den politiske meningsutvekslingen et lokalvalg er. Du hedrer de ved å gi utrykk for dine meninger gjennom valg.

Ståle Sørensen

Foto: Torbjørn Tandberg

Stem
Lar du hendelsene styre ditt politiske valg med en sympatistemme for å støtte opp om et parti i sorg så tilkjennegir du ikke nødvendigvis din egen politiske mening. Valget i september handler om din meningsytring, din stemme over hvordan din kommune skal styres de neste fire år. Det er ikke en mulighet du må skusle bort, men bruke. Din personlige stemme, på hvilket som helst parti som kjemper for de verdiene terroristen ønsket å nedkjempe, er den beste hevn over terroristen på Utøya og i Oslo.

Ståle Sørensen
Bystyrekandidat Drammen Venstre