Program Målselv Venstre 2011 – 2015

Venstre vil et sosialt og liberalt kunnskapssamfunn hvor folk har frihet og mulighet til å skape sin egen vei til det gode liv, og der vi tar ansvar for hverandre og miljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

1 GRUNNIDEEN TIL VENSTRE ER ET SOSIAL-LIBERALT SAMFUNN

1.1 Venstres visjon

1.2 Mer frihet — mer ansvar

Venstres grunnidé er kort og godt personlig frihet og ansvar for fellesskapet og for den kommende generasjon. Utgangspunktet er det enkelte menneske, ikke grupper eller klasser. Venstre er et parti, uavhengig av organisasjoner. Venstre vil stå for frihet og rettferdighet og ønsker en stat som aktivt bekjemper sosiale urettferdigheter.

1.3 Mer lokaldemokrati

Et levende lokaldemokrati er svært viktig for Venstre. Vi vil at kommunene skal ha mer frihet til å prioritere og tilpasse til lokale forhold. Det stiller større krav til lokalpolitikerne, det vil gjøre det mer interessant å ta et samfunnsansvar som lokalpolitiker, og slik må det være for at ikke landet skal bli sentralstyrt. Vi vil skape et demokrati som alle synes det er verdt å delta i. Det er derfor en forutsetning at Statens statutter for årlige overføringer ikke virker ødeleggende for kommuner med lavt og svingende folketall. Venstre tror lokale løsninger oftest er bedre enn statens standardoppskrifter. Venstre ønsker derfor at kommunene selv skal kunne sette lokalt skattøre for å oppnå konkrete mål.

1.4 Garantist for åpenhet

internett

Foto: Hege

Målselv Venstre vil være garantist for at politiske prosesser skal foregå i åpenhet, og ikke i lukka rom. Det var Målselv Venstre som fikk åpnet budsjettbehandlinga i formannskapet i 1995.
Vi vil derfor foreslå at politiske møter overføres på nett-TV slik at innbyggerne kan følge møtene på internett.

1.5 Samhandling og rolleavklaring mellom politikk og administrasjon
FAVEO Prosjektledelse har i to rapporter til Målselv kommune med tittel Organisasjonskartlegging og status i kommuneorganisasjonen og Rolleavklaring ordfører/rådmann datert 28.01.2011, beskrevet et forbedringspotensial innenfor organisasjonskultur, målstyring med visjon, styringssystemer, HMS, rutiner og prosedyrer, informasjon og kommunikasjon, ledere i kommunen og lederopplæring.
Målselv Venstre vil arbeide for at anbefalingene i FAVEO blir fulgt opp.

2 MILJØ

Målselv Venstre konstaterer at samfunnet generelt er kommet til en miljøerkjennelse som har vært grunnleggende i Venstres politikk: Menneskeskapt aktivitet kan være katastrofalt ødeleggende for miljøet og klimaet. Menneskegjorte klimaendringer må derfor stoppes. Politiske tiltak er avgjørende for om vi skal klare å skape en verden for framtida. Venstre har framtidstro og mener at vi også skal utnytte ny teknologi og kunnskap for et bedre miljø og tilpasse oss endringer.
Vi vil gjøre miljøteknologi til ei næring og ikke et nødvendig onde.
Venstre vil arbeide for at Målselv kommune blir en miljøbevisst kommune hvor det blir utarbeidet miljøregnskap og miljøplan. Det vil bli stilt krav om energisparing, redusert forurensning og forbrukervennlig avfallshandtering. Kunnskap innenfor energisparing må utnyttes og en bevisst energisparing vil gi økonomiske gevinster.

Vi vil satse på trygge gang og sykkelveier som vil redusere biltrafikk i nærområdet.

Venstre vil arbeide for utnyttelse av biobrensel og miljøvennlige tiltak innenfor kommunen og næringsvirksomhetene i Målselv.
Venstre støtter opprettelsen av et Nasjonalparksenter i Målselv som i sin videste forstand vil være med å fokusere mot et bærekraftig miljø.

3 SKOLER, BARN OG UNGDOM

Skolefrukt

Foto: © Monika Adamczyk | Dreamstime.com

Innenfor velferdsstaten er den offentlige skolen den mest sentrale institusjon, som møteplass for mennesker med ulik bakgrunn og viktigste arena for kunnskap og dannelse i samfunnet.

3.1 Barn og ungdom

Venstre vil satse på barn og ungdom og legge tilrette for interessante arbeidsplasser i Målselv.
Kommunen må drive merkevarebygging, være dyktig til å fremheve kvalitetene ved bygda, slik at kommunen blir attraktiv også for nyetablerere. Skolene, Kulturskolen og fritidstiltakene må være så attraktive at neste generasjon foreldre ønsker de samme for sine barn, i Målselv.

Venstre vil ha arenaer der generasjoner kan møtes. De unge må få ansvar, som gir selvtillit og trygghet. Vi vil arbeide for et samfunn som ikke tolererer mobbing på grunnlag av rase, herkomst, sosial status, seksuell legning, kjønn, eller individuelt valg av livsstil.

3.2 Eleven i sentrum
Kunnskap, utdanning og dannelse er i realiteten et frihetsprosjekt for det enkelte menneske, men også nøkkelen til at vi utvikler vårt velferdssamfunn.
Barn er bygda og nasjonens fremtid. Barnas evner og anlegg er nasjonenes viktigste ressurs. Barnehager og skole møter dem i 18 år. Vi vil at det satses på skolen slik at barna våre får det beste grunnlaget for sitt fremtidige liv og virke.De stiller med forskjellig bakgrunn og forutsetninger, og må møtes ut fra individuelle behov og muligheter.

Læreren er fellesskapets representant, de må ha de beste forutsetninger for å ivareta barnas egenart og energi og kunne lede dem til terskelen av deres muligheter, slik at de får lyst på livet og utfordringene og dermed legge grunnlaget for en aktiv, kreativ og skapende tilværelse.

Målselv Venstre mener at det er i skolen vi har muligheter til å hjelpe barn med problemer. Det er her vi kan forebygge isteden for å ty til barnevern, politi og tvangstiltak.

Den viktige oppgaven lærerne har i barnas liv, må få samfunnets fulle støtte. De må ha de beste kvalifikasjoner, og de trenger stadig ny inspirasjon og faglig oppdatering.
Vi mener at de ansatte i skolen må gies mulighet til kompetanseheving. Målselv Venstre vil at det utarbeides kompetanseplan for undervisningspersonalet som vil være med på å sikre de riktige ressurser og ytterligere sikre en stabil arbeidsstokk.

Venstre vil at kommunen skal få de beste lærerkreftene, dette kan oppnås ved skikkelige planer og prosedyrer for ansettelse, slik at stillinger ikke blir stående ubesatt samtidig som det kan velges i første rekke.

3.3 Aktive skoler
Målselv Venstre vil at grunnskolen i kommunen skal være en samfunnsaktiv skole, som har et avtalt samarbeid med både hjem, samfunnsliv og næringsliv.

Samarbeidet hjem og skole er i denne sammenheng viktig for begge parter og grunnlag for trivsel og utvikling.

En trivelig skole krever gode skolebygg og lærere som beholder inspirasjonen, og midler til å gjøre mer enn bare vanlig klasseromundervisning.

Målselv Venstre vil stille krav til at skolebyggene våre er i en slik stand at de fremmer helse, trivsel, estetisk sans og lyst til å lære. Vi vil være pådriver for at det blir gjennomført en grundig utredning om skolestruktur basert på skolebygg, pedagogikk, infrastruktur og samfunnshensyn. Vi ser dermed ikke bort i fra at omstrukturering kanskje må til for å få til best mulige læringsmiljø innenfor de krav som stilles til dagens skole.

Venstre vil primært ha en allsidig offentlig skole, men er åpen for friskoler med pedagogisk alternativer.

3.4 De videregående skoler

Målselv Venstre vil hegne om og aktivt bidra til å beholde og utvikle den videregående skolen i kommunen.

For kommunen er også utdanningstilbudene som gis gjennom voksenopplæringa viktige. Forsvarets studiesenters høyskole- og universitetstilbud gir indre Troms et fortrinn og bidrar sterkt til å beholde ungdom i bygda.

3.5 Bedre føre var

Rusomsorg

Foto: Kari Stai

Venstre vil videreføre Helsestasjon for ungdom og søke å styrke forebyggende tiltak i forhold til ungdom og rusproblematikk.

Sosialtjenesten skal bidra til bedre levekår for de vanskeligstilte og bidra til økt likeverd og likestilling. Tjenesten skal være rettet mot det forebyggende arbeid slik at man i større grad kan hindre at sosiale problemer oppstår.

Målselv Venstre vil at kommunen skal føre en ansvarlig alkoholpolitikk.
Dette innebærer at man har god kontroll i forhold til de bevillinger som gis. Frihet under ansvar gjelder også bevillingshaverne.

Venstre vil nøye følge med utviklingen innenfor alkoholomsetning og rusmiddelbruk i kommunen.

Venstre vil styrke rehabiliteringsarbeidet for rusmiddelmisbrukere.

3.6 Aktiv og positiv ungdomstid

ungdom

Foto: mk

Ungdomsklubbene i Målselv står for svakt. Det må gies støtte slik at de med en rimelig egeninnsats kan være et godt sted for ungdommen på deres premisser.

Målselv Venstre vil arbeide aktivt for at ungdommen skal taes med på råd og på den måte få mer innflytelse i saker som har betydning for dem.

Vi ønsker å revitalisere ungdomsrådet i kommunen.

Men de eldste tenåringene havner i et vakuum mellom ungdomsklubbene og de voksnes arenaer. Dette tomrommet må kommunen bidra til å fylle sammen med de unge og de frivillige organisasjonene.

Målselv Venstre vil at kommunen skal være økonomisk garantist og medarrangør i rusfrie fritidsarrangementer for ungdom: motorsport-arrangementer, utfordrende frikluftsaktiviteter LAN-/dataparty, pop/Rock-konserter eller lignende.

Venstre ønsker å være åpen for nye trender hos ungdommen innenfor fritid, kultur og idrett.

4 FAMILIEPOLITIKK

4.1 Allsidig og attraktiv bygd for innbyggere og innflyttere
Målselv har det fortrinnet at innbyggerne kan nyte naturopplevelser i store porsjoner samtidig som kommunen har tilbud som man ellers bare finner i byene. Målselv Venstre vil arbeide for at vi skal holde på denne allsidigheten.

Venstre vil spesielt fokusere på familiepolitikk, arbeidsplasser og studietilbud som er attraktive for innbyggerne.

Venstre mener det er viktig at kommunen i samarbeid med private interesser skaper attraktive og trivelige møteplasser og parker i sentrumsnære områder.

Målselv Venstre vil være garantist for en videreutvikling av den desentraliserte bosetningsstrukturen, som innebærer flere småsenter, samtidig som Bardufoss styrkes som regionsenter.

4.2 Vi vil ha barn og barnehager

Det er viktig at alle familier som er avhengig av et barnehagetilbud, kan få dette dekket. Målselv Venstre prioriterer utbygging av plasser og rehabilitering av bygg. I dette arbeidet er Venstre også åpen for private byggeløsninger.

Målselv Venstre vil arbeide for full barnehagedekning og at det gis støtte til private barnehagene i kommunen for å nå dette målet.

4.3 Aktive eldre

Eldre, seniorer

Foto: Microsoft

Statistikken forteller oss at vi vil få en stadig økning i antall eldre de neste åra. Venstre mener at eldre er en stor ressurs som må utnyttes og vi vil aktivt støtte seniorrådet i kommunen.

Eldre i kommunen skal ha muligheten til å leve et aktivt liv og kunne bruke sine ressurser.

Målselv Venstre vil forsette arbeidet med tiltak som vil sikre de eldre trygghet og god livskvalitet.

5 ARBEIDSPLASSER

5.1 Innledning

Farger, kreativ

Foto: Microsoft

Arbeid er grunnlaget for velferd, og arbeidsplasser må først og fremst skapes i det private næringsliv. Målselv Venstre vil arbeide for at nye bedrifter kan etablere seg i Målselv samtidig som det settes større fokus på at de etablerte bedriftene får forutsigbare betingelser. Venstre vil at kommunen aktivt skal oppmuntre til nyskaping og nyetableringer i kommunen.

Venstre vil fortsatt arbeide for at Målselv kommune har et godt samarbeid med næringslivet og Forsvaret, både for å sikre og opprette ny arbeidsplasser i kommunen. Vi mener at grunnlaget for stabilitet og vekst i Målselv er forankret i dette.

Det er de mange småbedriftene som holder Norge i gang, men noen ganger må det også tenkes stort. Derfor støtter Venstre Myrefjell-utbygginga og Blånisseland og vil være åpen for større etableringer i kommunen.

For Venstre er det samtidig viktig å få til ei bærekraftig utvikling, der miljøet blir ivaretatt og i seg sjøl kan skape nye næringsmuligheter.

Målselv Venstre vil heve nivået på Bardufoss slik at det står sterkt i lokaliseringen av regionale oppgaver.

5.2 Landbruk

Jorde åker landbruk

Foto: Jan Harsem

Det vil alltid være landbruk i Målselv og fremtidig landbruk vil utvikle seg med større driftsenheter. Venstre vil legge til rette for å beholde en solid landbruksproduksjon og øke skogavvirkinga i Målselv.

Målselv Venstre vil særlig sterkt vektlegge landbrukets betydning i kommunen, og ønsker en sterkere innsats for å fremme denne næringen. Dette betinger at også sentrale myndigheter lar seg påvirke i en retning som fører til en større forståelse for hvor viktig lokal matproduksjon er — også sett i forhold til en beredskapssituasjon.

Vi vil ha fokus på nytenking og alternative driftsmuligheter, slik at vi kan sikre aktiviteten i primærnæringene og beholde folk i bygdene.

Venstre vil at det innovasjonsarbeidet som skjer i landbruket må få mer oppmerksomhet og støttes. Spisskompetansen i Målselv på skogbruk må videreutvikles og videreforedling av de tresorter som naturlig hører hjemme i regionen må vektlegges.

Venstre vil arbeide for at et regionalt kompetansesenter innen landbruk blir lagt til Målselv.

Vi er stolt over å ha villmark og rovdyr i Målselv, men rovdyrene kan også være en belastning for husdyrholdere.
Venstre vil ha kontroll med rovdyrstammen. Vi vil at det brukes lokale jegere som kan rykke ut på kort varsel for å oppnå et effektivt uttak av de skadedyr som skal felles.

Ny forskning må utnyttes for å holde rovdyr og husdyr adskilt.

5.3 Småbedrifter

Målselv Venstre vil arbeide for at det blir attraktivt for nye bedrifter og etablere seg i Målselv.

Ved å skape gode arenaer for samarbeid mellom kommune og næringsliv mener vi i Venstre at man får de beste resultater. Vi ser det som viktig at næringslivet er aktive deltagere i utformingen av kommunenes næringspolitikk.

Vi vil arbeide for at kommunen tilrettelegger for det lokale næringslivet gjennom informasjon, trivelige sentrumsområder og gode kommunikasjonsløsninger.

Kommunen har bidratt i flere etableringsprosesser, spesielt av større prosjekter, og det er avgjørende at kommunen har de nødvendige ressurser for å kunne hjelpe nye og gamle bedrifter til å utvikle seg i Målselv. Dette kan bidra til at småbedrifter får gjøre det de er best til. Til å utvikle produkter og tjenester, til å vokse og være innovative.

5.4 Utdanningsarena for Forsvaret
Målselv kommune må fortsatt være en god vertskapskommune for Forsvarets utdanning i landet. Slik utdanning fordrer gode øvelsesmuligheter, og de beste samøvingsmuligheter fins i Troms.

Vi mener at sambruk av området med reinbeite, skogbruk og sauehold er fullt mulig, og dette fordrer åpenhet i prosessen i forhold til interessentene.

Kommunen må være aktiv for å bidra til arbeidsplasser og utdanningsmuligheter for de ansattes medflyttere, for det vil gi oss familietilflytting og endog faste etableringer. Det styrker samtidig Forsvarets rekruttering av personell og bidrar til at Målselv kan være et godt tjenestested også i framtida.

Målselv Venstre vil fortsatt arbeide for befalsskole lagt til Troms.

5.5 Bardufoss flystasjon for Hæren — Sjøforsvaret — Luftforsvaret

Forsvar, vinter

Foto: Forsvaret (mil.no)

Bardufoss flystasjon sin strategiske beliggenhet og logistiske kapasiteter som gir leveranser til Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret muliggjør store fellesøvelser ut fra flystasjon både for nasjonale og allierte styrker. Med flystasjonens muligheter for mottak av støtte og tilstedeværelsen av hærstyrker, transporthelikopter og kystvakthelikopter er dette en dimensjon som er med på å garantere den nasjonale suvereniteten i nordområdene og vil være en uvurderlig ressurs ved en eventuell katastrofe.

Målselv Venstre vil derfor aktivt arbeide for at Bardufoss flystasjon vil bestå som en fellesarena for Luftforsvaret, Hæren, Sjøforsvaret/Kystvakta, sivil og militær pilotskole samt fly- og helikoptervedlikehold. Et Nasjonalt Kompetansesenter for Helikopter bør legges til Bardufoss. Det er viktig at Målselv kommune er med på å sikre de nødvendige arealer for en videre utvikling av både den sivile og militære flyaktivitet.

5.6 Turisme/reiselivsnæring
Målselv Venstre ønsker velkommen en betydelig utvikling av turistnæringen med etablering av Myrefjell og Blånisseland. Vi vil allikevel være våken slik at alle sider av en så massiv utbygging blir ivaretatt til det beste for miljøet og bygda.

Ved tilbud til turistene må det legges vekt på å tilby kvalitet og ektehet både innen natur- og bygdeopplevelse, mat og andre produkter. De enkelte områder og møtesteder for innbyggere og turister må fremstå ryddige og rene slik at besøkende velger å komme tilbake.

Vi vil arbeide for at Målselv kommune med sin sentrale beliggenhet og gode fasiliteter for møter og overnatting vil fremstå som et attraktivt konferansested.

Våre elver må holdes rene og sykdomsfrie slik at det renommerte fisket i Målselv kan fortsette. Vi må holde naturen ren for vi tjener på det, både på kort og lang sikt. Høy interesse for fiske i elver og fjorder vil være vår fremste miljøgarantist og en motor for reiselivsnæringa.

Venstre ønsker en bærekraftig reiselivsnæring der man aktivt bidrar til å bevare naturherlighetene.

5.7 Nyskaping
Venstre vil at Målselv kommune skal legge tilrette for at mulighetene og synergien som ligger i de ulike kompetansemiljøene i Målselv blir brukt til å skape nye produkter og tjenester, som igjen vil kunne gi nye arbeidsplasser i kommunen. Det skal være lov å være dristig.

6 KOMMUNIKASJON/SAMFERDSEL

God standard på veier og bredbåndsutbygging er særdeles viktig faktorer både for næringslivet og bosettinga.

Venstre vil arbeide for å videreutvikle tilbudet over Bardufoss Lufthavn.
Vi vil at kommunen skal være aktiv i arbeidet med å bygge et parkeringshus, slik at hele Midt-Troms vil reise til og fra Bardufoss Lufthavn.

sykkel

Foto: Line Mørch

Gang- og sykkelveier og bussholdeplasser må utbygges og sikres. Områder som bør utbygges er Skjold — Holt — Øvergård og Olsborg — Andslimoen. Den farlige trafikkavviklingen i Olsborg sentrum må snarest opphøre.

Venstre vil prioritere gang- og sykkelveier og gatelys, i de områdene hvor skolebarn ikke har et busstilbud.

Tiltak som bedrer tilgjengelighet for funksjonshemmede må ytterligere prioriteres.

Målselv Venstre vil fortsatt støtte bruforbindelsen ved Karlstad.

7 KOMMUNEØKONOMI

7.1 Rammetildelinger
Rammetildelinger til kommunen sikres gjennom innbyggerantallet. Et stabilt og helst økende innbyggerantall vil styrke kommunens økonomi.

7.2 Eiendomsskatt
Venstre er prinsipielt mot innføringen av eiendomsskatt. Målselv Venstre mener at kommunene selv må kunne bestemme skattøre, noe som vil være en mer rettferdig løsning enn bruk av eiendomsskatt.

8 HELSE OG OMSORGSPOLITIKK

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Målselv Venstre vil arbeide for gode lokale løsninger innenfor den kommunale helse og omsorgstjenesten med mer til de som trenger det mest. Vi støtter en videre utbygging av flere sykehjemsplasser på Andslimoen, samtidig som det tilrettelegges med dagsenter/møtesteder i distriktene.

Samhandlingsreformen legger den politiske kursen for den fremtidige helse og omsorgstjenesten. For Målselv kommune betyr det at vi skal medfinansiere spesialistsykehusene og det skal lønne seg å bygge opp tjenester i kommunen eller i samarbeid med andre kommuner. Vi vil derfor arbeide for at politikere og administrasjonen tilegner seg den nødvendige kunnskap om finansiering, infrastruktur og kompetanse, som gjør at reformen blir iverksatt på en målrettet og kostnadseffektiv måte.

Vi vil at mennesker med psykisk utviklingshemming må få et verdig tilbud som i størst mulig grad er tilpasset den enkeltes funksjonsnivå. Familier med psykisk utviklingshemmede må få gode avlastningsordninger.

En forutsetning for en god helse- og omsorgstjeneste i kommunen er å ha tilsatt personell med riktig fagkompetanse. Målselv Venstre vil at det utvikles gode bemannings og kompetanseplaner for tilsatte innenfor helse- og omsorgstjenesten, som vil sikrer at stillinger ikke blir stående ubesatt, tverrfagligkompetanse blir utnyttet og at tilsatte blir gitt muligheter for kompetanseheving.

Målselv Venstre er positiv til og vil støtte private tiltak som Nymogården, innenfor de områder hvor kommunen ikke selv har bygget ut den nødvendige kapasitet. Kommunen må bygge allianser med LHL, Sanitetsforeningen, Røde Kors, og ideelle organisasjoner som jobber mot samme mål.

9 KULTUR OG IDRETT

Målselv skal fortsatt ha et aktivt og levende kulturliv, som fremmer trivsel og vekst og gjør Målselv til en attraktiv kommune å leve i. Områder som folkemusikk, husflid, film og idretts- og friluftsliv må være kulturvaremerker for kommunen. Målselv Venstre ønsker å bidra til muligheter for kunstutstillinger/galleri.

Venstre vil arbeide for at det gis støtte og inspirasjon til kulturaktiviteter i alle bygdesenter i kommunen, slik at trivsel og tilhørighet styrkes. Virksomheten i frivillige organisasjoner, velforeninger og grendehus er sentral i denne sammenheng.

Vi vil at dagens biblioteksstruktur skal opprettholdes.

Kulturminnene må formidles slik at folk får et nært forhold til fortida. Derfor må Midt-Troms Museum gis den nødvendige støtte.

Området mellom bruene der E-6 krysser elva med Trollhaugen og skulpturlandskapet må ivaretas.
Venstre ser det som viktig å holde kirkene i god stand og vil legge til rette for det kirkelige arbeidet.

9.1 Formidle samisk kultur
Det er viktig å skape bevissthet omkring kulturelt mangfold. Det styrker også bevisstheten og kunnskapen om egen kultur. Vi må se mulighetene som ligger i at vi har Sameskolen i kommunen.

9.2 Kulturskolen

Kulturskolen i Målselv Mowgli

Foto: Roar Sollied

Venstre vil ha kulturskoleplass for alle til en rimelig pris for deltakerne. Når Staten har gitt kommunene større frihet til å prioritere, vil Målselv Venstre sørge for at Kulturskolen i Målselv fortsatt får utvikle seg i alle deler av kommunen. Venstre vil gi kulturskolen større ansvar for kommunens kulturaktiviteter og er åpen for et samarbeid på tvers av kommunegrensene for å kunne sikre rekruttering og en høy faglighet. Venstre vil støtte en utredning om kulturskolens organisering. Kommunen må prøve å få mest mulig ut av kulturressursene ved å samarbeide med andre kommuner, fylkeskommunen og Forsvaret.

9.3 Idrett for helse og næring
Målselv skal fortsatt være en markant idrettskommune. Vi har erfart at idrettslag og skytterlag i bygda kan påta seg store arrangementer, nasjonale og internasjonale konkurranser. Målselv har i løpet av kort tid vært vertskapskommune for både Landsskytterstevnet, NM på ski og skiskyting. Dette forplikter til en oppfølgning på anleggsektoren. Store idrettsarrangementer kan gi et løft for kommunen og kommunens næringsliv. Breddeidretten og friluftsaktiviteter er likevel basisen og må ikke tape på bekostning av toppidretten.
Vi vil at aktivitetsstøtten til lag og foreninger skal økes. Målselv Venstre vil støtte etableringer av anlegg som "ballbinger" og skiløyper i nærmiljøet, for å stimulere til økt aktivitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**