Unge Venstre drar på sommersamling

På lørdag starter Unge Venstres sommersamling på Hove utenfor Arendal. — Det har vært et unisont krav fra over 170 medlemmer etter hendelsene at de fortsatt vil samles på Hove. Mange i Rogaland er personlig berørt av det som har skjedd på Utøya. For de er viktig å kunne møtes, sier leder i Rogaland Unge Venstre, Simon Furnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Simon Furnes

Foto: Arild Raftevoll

Selv om flere andre partier har valgt å avlyse sine leirer velger Unge Venstre å ha sin.
— Unge Venstre er en organisasjon hvor alle kjenner alle. Når ting skjer i en vennegjeng som Unge Venstre trenger mange å møte hverandre, sier Furnes.

I år er leiren gjort om til en sommersamling som varer fra 30. juli til 2. august. Valgkampfokuset er lagt bort og forkortet med to dager mer enn opprinnelig planlagt. Det vil bli fokus på å vise sympati og støtte til de som er berørt av tragedien på Utøya. Det er viktig for ungdommen i Unge Venstre å tenke på noe annet. — Ungdomspolitikk er ikke et sted man skal ha noe å frykte, men utvikle sine meninger og seg selv, sier Furnes.

Fokus på Sikkerhet
Unge Venstre har løpende kontakt med PST, Politi og kriseteam fra Arendal under sommersamlingen. Disse har vært involvert i prosessen om sommersamlingen skulle avholdes. Det kommer til å være flere voksne enn vanlig på leiren, både fra moderpartiet og foreldre.
– Vi har hatt en fortløpende dialog med politiet. De kommer til å bistå med det som er nødvendig for å gjennomføre leiren på en trygg måte, sier leder av Unge Venstre, Sveinung Rotevatn.
Det flere fra Venstre som kommer til å være tilstede under samlingen. Den politske ledelsen av partiet vil alltid være representert og det organiseres frivillinge som kan være med som trygghet og støtte i lys av de spesielle omstendigehtene.

Sommersamling - deltakere fra Rogaland Unge Venstre

Foto: Mari Halvorsen

Mange fra Rogaland som reiser
Det er 13 ungdommer fra Rogaland som er påmeldt sommersamlingen og som planlegger å reise. Flere av ungdommene har gledet seg i lang tid til sommersamlingen. Sommerleiren til Unge Venstre har lange tradisjoner, og 180 personer var påmeldt før massakren på Utøya fredag. To av dem er Sofie Braut Bache, ungdomskandidat i Stavanger, og Kjartan Alexander Lunde, ungdomskandidat til fylkestinget.
— Vi drar og håper det blir av mer sosial enn politisk karakter enn det som har vært vanlig. Det er viktig og godt å stå sammen og møtes nå, når sorgen er så stor. Meningen med terror er å skremme, og man skal ikke la terroristen få den seieren. Vi skal ikke ties til taushet eller skremmes fra å engasjere oss, sier Bache og Lunde.

Stor medlemsvekst
Både partiene, og deres tilhørende ungdomspartier opplever stor medlemsvekst i dagene etter Utøya-hendelsen. Unge Venstre har fått nesten 50 nye medlemmer. Venstre har fått 100 nye, via sitt elektroniske innmeldingssystem bare det siste døgnet.
— Det ser ut som ungdom tar oppfordringen fra Stoltenberg med å svare med mer demokrati, og velger å melde seg inn i ungdomspartier, avslutter Furnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**