VÅR MEDFØLELSE TIL TERRORRAMMEDE

Rosetoget i Oslo mandag kveld viste så flott at vi i solidaritet kan markere, hvor høyt vi setter vårt folkestyre og vår frihet. Et folkelig initiativ har fylt gatene i Oslo med mennesker fra fjern og nær og en masse nestekjærlighet, etter en ubegripelig sorgtung helg. Kronprinsen og andre samfunnsledere opplevde med beundring et rungende JA! til demokrati og mangfold. Markeringen var folkets takk til alle de som har tatt ansvar i den krevende tiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ennå framstår det uvirkelig at en rolig fredagsaften i juli kunne utvikle seg til et slikt inferno, som vi nå med sorg og gru ser tilbake på. Terror har vi stort sett kunnet unngå ved å se bort fra TV’n. Når katastrofen inntrer, følger en folkelig reaksjon som gir tro på samfunnet vårt. Frivillige stilte opp, noen med livet som innsats. Og det var et mangfold av frivillige, kvinner og menn, unge og voksne, hvite og fargede, turister og fastboende.

De skal også ha stor takk, ledere i samfunnsinstitusjoner, statsminister og andre samfunnsledere fra ulike partier som uredde trer frem med omtanke, solidaritet og verdighet. Framfor panikk, var det verdighet og stillhet som satte sitt preg på Oslo og Norge i timene etter katastrofen.

Vi er ikke alene i verden. I årevis har vi nordmenn skilt oss ut som "vinnere" av alt fra finanskrise til VM i Oslo og tøffe etapper i Tour de France. Likevel opplever vi at når terroren rammer oss, så er verdens nasjoner rause. Internasjonal solidaritet har blitt Norge til del i denne vonde tiden. Det er til å bli ydmyk av.

Når gjerningsmannen valgte å ramme ett parti så hardt, så er uansett alle med demokratisk sinnelag rammet. For det var demokratiet og det kulturelle mangfold, han ville til livs. Det mot ungdomspolitikerne på Utøya viste under og etter angrepet, vil det for alltid stå respekt av. I sympati og den dypeste medfølelse med AUF som så brutalt ble rammet, slutter Bærum Venstre seg til partisekretærenes beslutning, og innstiller all valgkampaktivitet inntil de omkomne er stedt til hvile.

Gudbrand Teigen
lokallagsleder