Storbyen Kristiansand

Venstre vil utvikle Kristiansand sine urbane kvaliteter. Storbyen er i vekst og i endring. Det betyr at vi må sette fokus på hvordan Kvadraturen og sentrumsnære områder utvikles, både i forhold til bolig, handel og kultur. Sentrum av en storby som Kristiansand skal være levende, åpen, vakker og grønn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Byutvikling handler både om å utvikle nytt og om å bevare gammelt særpreg. Det betyr at vi må åpne for økt utnyttelse i noen av byens kvartaler, mens andre må bevares. Kommunen er i vekst og vi trenger nye boliger både i og utenfor sentrum. Skal Kvadraturen leve, må den ha rom for alle typer mennesker. God tilgang til sjø og natur, grønne lunger og trygge bomiljøer, er viktige kvaliteter å ta vare på. Sørlandsparken og Kvadraturen har hver sine kvaliteter som er positive for kommunen. Vi må sørge for en regulering av områdene som sikrer at plasskrevende produksjon og handel kan ligge i Sørlandsparken, mens småhandel og kontorer får plass i sentrum.

Kristiansands rolle som regionshovedstad er viktig. Kommunikasjonen til og fra kommunen handler både om gode og trygge veier – og om et reelt kollektivtilbud. Å være regionsenter stiller krav om ansvar for å tilrettelegge for et næringsliv med sterke internasjonale tilknytninger. Kristiansand skal være en pådriver for utvikling og samarbeid i hele regionen.

Solveig Nilsen Dag Vige Cecilie Nissen bytur

Foto: WestFoto/Henning Vik

De tre viktigste sakene for Venstre:

•Kvadraturen skal ha plass til mennesker og opplevelser. Da må byrommet åpnes opp. Venstre vil omgjøre deler av Skippergata til gågate. Samtidig vil vi utvikle såkalte gatetun i området rundt kinoen og ned mot Fiskebrygga og Kilden. Markensgate bør forlenges som gågate eller gatetun ned mot sjøen. Venstre vil også redusere gateparkeringen og bygge parkeringshus under Torvet.
•Øvre og Nedre Torv trenger nytt liv. Det innebærer en tilrettelegging både for torvhandlere, restaurantene i området og andre som ønsker å benytte det åpne byrommet. Torvet omringes også av viktige kulturaktører – for eksempel biblioteket – som i større grad må være en synlig del av området. Vi ønsker oss en skulpturpark til glede for barn som leker og voksne som vil sitte ned.
•Universitetet og studentene er en viktig del av storbyen Kristiansand. For å knytte universitetsområdet og sentrum nærmere sammen, vil vi fortsette arbeidet med å utvikle en sammenhengende trasé med blant annet en gang- og sykkelbro over elva. Vi vil også ta initiativ til å tilrettelegge for etablering av sentrumsnære studentboliger, samt arenaer og tilbud til studenter i Kvadraturen.

Venstre vil også:
•At kommunen skal yte god service til det lokale næringslivet, blant annet gjennom rask saksbehandling og veiledning for gründere og nyetableringer.
•Sikre langsiktig arealplanlegging og forutsigbarhet for næringslivet.
•Gå imot økt eiendomsskatt i neste valgperiode
•Sikre variert boligbebyggelse og arealer til kontorer på Lagmannsholmen, Containerhavna og NSB-tomta.
•Grave frem kanaler og sikre allmenn tilgang til sjøkanten når Lagmannsholmen skal utvikles.
•Bygge ut sammenhengende og trygge sykkelveier gjennom Kvadraturen
•Arbeide for å bedre busstilbudet med hyppigere avganger i byen, samt bedre tilbudet kvelder og helger til resten av regionen. Ordningen med innfartsparkering må utvides.
•Sette ut flere benker og andre sitteplasser i sentrum, samt langs strandpromenaden og i byens åpne rom
•Sikre fiskemottak og anlegg for lokale fiskebåter for å styrke Fiskebrygga og tilgangen på kortreist sjømat
•Utvide skjenketiden i sentrum til klokka 03.00
•At Kristiansand skal være en by for alle. Det er en ressurs at mange innbyggere har internasjonal bakgrunn. Integrering er en gjensidig prosess, der skole og arbeidsliv spiller en avgjørende rolle.
•Arbeide for en sammenslåing av Agder-fylkene for at landsdelen skal stå sterkere.
•At Kristiansand skal være en sentral initiativtaker og koordinator for samarbeidet mellom kommunene på Sørlandet. Dette innebærer også at vi skal være åpne for å vurdere sammenslåing med omkringliggende kommuner.
•Arbeide for at sykehuset i Kristiansand får utvikles og oppgraderes. Sykehuset vårt skal sammen med Arendal og Flekkefjord kunne tilby Agder-befolkningen et fullverdig helsetilbud.

Les resten av Venstres program her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**