– Det var to årsaker til at jeg ble historiker min historielektor på ungdomsskolen og min historielektor på gymnaset. De samme kvinnene gjennom samfunnsfagsundervisning var også sterke inspiratorer til at jeg ble politiker. Begge hadde studert historie og statsvitenskap i seks år på universitetet. De visste hva de snakket om de hadde en faglig tyngde, en naturlig autoritet og en utrolig formidlingsevne.
Det burde vært krisestemning og panikk. Hele 40 % av lærerne i den norske grunnskolen mangler fordypning i ett eller flere fag de underviser i. Det betyr at hvis man har lærerutdanning, er man kvalifisert til å undervise i hvilket fag som helst totalt uavhengig om man har studert faget på høyere nivå. Dette er en systemfeil som kan og bør rettes på før generasjoner går kunnskapsmessig fortapt.
Lærerne skal vekke elevenes faglige interesse ved å vise fagenes egenart. For at skolen skal kunne tilby variert undervisning av høy kvalitet, bør undervisningspersonalet bestå av personer med bakgrunn i ulike fagtradisjoner.
For å imøtekomme dette har Venstre nasjonalt kjempet for en femårig lærerutdanning. I fylket har Venstre kjempet for lærernes kompetanseår. En sterk satsing på lærernes etterutdanning står også i programmet til Lillehammer Venstre i kommende valgperiode. Ved å ta ansvar for skolen, både lokalt og nasjonalt, har Venstres utdanningspolitikk som mål å gjenreise respekten for kunnskap og dannelse, og gjøre norsk skole enda bedre. Det er en sterk korrelasjon mellom lærernes kompetanse og det elevene lærer.
Lærerne fortjener all etter- og videreutdanningen som det er mulig å gi og elevene fortjener faglig oppdaterte og engasjerte lærere. En stemme til Venstre er en stemme til en sterk offentlig skole.
Sanna Sarromaa
fylkestingsrepresentant (V)
Lillehammer