Venstre søker makt

I dagens Adressa avklarer Jon Gunnes Venstres posisjon i forbindelse med kommunevalget i høst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jon Gunnes sier det vil bli vanskelig å sitte i et byråd i Trondheim sammen med Frp. Det er for mye som skiller, først og fremst på miljø og kultur. Venstre er også imot innføring av parlamentarisme.

Mann som sykler med buss i bakgrunnen

Foto: Lisensiert fra BizArt

— Vi vil stemme imot et skifte av politisk system. Men taper vi den kampen, må vi forholde oss til det og søke politisk makt der dette er mulig etter valget, sier Gunnes til Adressa.

Gunnes lar det skinne tydelig igjennom at Venstre er innstilt på et bredt teknisk samarbeid der Frp er representert, men en skriftlig erklæring før valget blir han neppe med på. Han var både skuffet og forundret da Frp brøt med den borgerlige familien i forbindelse med 2011-budsjettet og la frem sitt eget. Men da budsjettet ble revidert i forrige måned, samlet de seg om et felles økonomisk opplegg. Her var også KrF med.

— Skal Venstre bli med på en skriftlig erklæring før valget, må Frp tiltre det budsjettet Høyre, Venstre og KrF la frem i fjor høst. Partiet må også avklare standpunktet til Miljøpakken og en del kulturspørsmål.

Gunnes minner om at Frp lever med et bompengeinnkrevingssystem i Oslo.

— I Trondheim må Frp leve med at vi har et bomsystem med et politisk flertall bak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**