Hva vil Venstre med eldreomsorgen?

Venstre ble nettopp spurt av NRK om partiet ønsker et nytt sykehjem i Drammen. Svaret er kanskje. Målet til Venstre er at Drammen kommune skal ha en pleie- og omsorgstjeneste med høy kvalitet og tilstrekkelig antall plasser. Om det innebærer behov for et helt nytt sykehjem vet vi ikke i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kompetent personell i hjemmebaserte tjenester, på langtidsavdelinger og på spesialistavdelingene er en forutsetning for å få den kvaliteten vi ønsker. Det samme er tilstrekkelig antall ansatte. Vi ser at det er utfordringer innenfor tjenesten. Tjenesten har endret seg de siste 10-årene, og endringene vil fortsette etter hvert som tiltakene i Samhandlingsreformen implementeres.

Venstre i Drammen vil være en pådriver for at ledige stillinger besettes. Vi må vite at kommunen har tilstrekkelig bemanning for å få utført pålagte og nødvendige oppgaver, også ved sykefravær. Vi vet at alle småstillingene innenfor pleie- og omsorgstjenesten kan være en utfordring for kvaliteten. Samtidig vet vi at det finnes få alternativer, for kvelder, netter og helger må bemannes.

Sykehuskorridor

Foto: © Lucian Coman | Dreamstime.com

Venstre vil ta til orde for at det skal stilles krav til basiskursing for alle som skal ha mindre stillinger i pleie- og omsorgstjenestene i Drammen. Kvalitet, rutiner og prosedyrer må være sentrale elementer i denne opplæringen. Kursing vil ha tre ønskede effekter. For det første sikrer vi at kommunens kvalitetskrav og hvordan disse skal etterleves, er kjent blant alle våre ansatte. For det andre vil det være en sikkerhet for alle som har mindre stillinger i kommunen, de er kjent med hva de skal gjøre og hvordan de skal gjøre det. For det tredje er det mulighet for at økt kunnskap om tjenesteutøvelsen vil motivere til ytterligere kompetanseheving og ønske om å øke egen stillingsprosent i kommunen.

Venstre i Drammen vil jobbe for at de ansatte kontinuerlig får kompetansepåfyll, etter hvert som behovet utvikler seg og endrer seg. Alderspsykiatri er et eksempel. Dette er blitt mer aktuelt enn det var for få år siden. Venstre vil arbeide for at det igangsettes tiltak for at ansatte skal få øket sin kompetanse innenfor fagområdet. Med kunnskap får de ansatte trygghet, og pasientene vil oppleve en god tjeneste.

Det er ingen trylleformel for å skape gode pleie- og omsorgstjenester. Vi vet at Drammen kommune har dyktige medarbeidere både i hjemmetjenesten og i institusjonene. Venstre er glad for at kommunen har uttalt at pleie- og omsorgstjenestene skal være i norgestoppen. Vi lover å følge opp at handling følger ord i det videre arbeidet.

Ulla Nordgarden 1 kandidat Drammen Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**