Vi er spent på hva som skjer i Kirkebukta

Å utvikle en ny bydel er utfordrende. Les Solfrid sitt innlegg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Å utvikle en ny bydel i Kragerø.

Noe av det mest spennende i politikken, er å kunne være med å utforme hvordan framtida skal se ut. En ny bydel vil bli stående lenge, det er derfor ekstra spennende å få være med å påvirke utviklingen av denne. Kirkebukta, en betydelig del av havnefronten i Kragerø, skal utformes og utvikles de nærmeste månedene. Reguleringsplan er vedtatt, detaljregulering over en del av havneområdet likedan. Nå gjenstår rammesøknaden. Da først får vi se om Kragerø Utvikling (KU) virkelig vil ta de politiske føringer for utforming på alvor.

Kragerø Venstre har vært særs opptatt av den demokratiske prosessen. Vi har fremmet mange føringer og fått inn flere punkter i reguleringsplanen. Venstre har under hele prosessen, som har gått over flere år, pressa på for mer innsyn, og mer dialog mellom innbyggere og utbygger. Modellen som skulle vise vår nye bydel tredimensjonalt, var vanskelig å få fram fra utbygger. Da den endelig kom, var den ikke tilfredsstillende hva gjaldt høyder og volum.

Venstre sin politikk skal styres av respekt for Kragerø. Byens historiske ansikt mot sjøen ligger oppe og i bakkant av Kirkebukta, med sin verna bebyggelse og sin bypark. Et demokratisk prinsipp er nettopp å ta hensyn til byens kultur, historie og arkitektoniske arv, som for Kragerø sin del er småskala bebyggelse oppetter fjellskrenter, med detaljrikdom og mangfold og med et gjennomgående prinsipp: utsikt mot sjøen. Havet og sjøen er Kragerø bys hage.

Kragerø har sin kulturelle og arkitektoniske dialekt. Kulturdialekt er slik folk lever og oppfører seg. Arkitekturen er et språk for dette. Kan byplanleggere og designere lese folks kultur? Kan de avkode lokal kultur med verdier, tradisjoner og ikoner?

Hittil har ikke Venstre vært fornøyd med avkodingen fra designerne til KU. Vi finner rett og slett ikke igjen vår kulturhistoriske arkitektur i forhold til landskapet i Kragerø, med lav bebyggelse ut mot sjøen for deretter å klatre og klore seg oppetter heier og skrenter bakenfor. Vi føler oss rett og slett ikke hjemme i blokkbebyggelse på rekke og rad rett opp fra strandpromenaden, slik det nå ligger i reguleringsplanen. Hører vi til mindretallet som mener dette? Ja, sier kommunestyret.

Strandpromenade er fint, og kan utformes i et språk som fremmer enda mer sosiale og aktivitetsfremmende møteplasser: Filer for skateboard langs promenaden, sandvolleybane, strand med lekeapparater (dette siste ligger inne), ulike aktivitetsapparater ute for folk i alle aldre. Og hva med et eget svømmebasseng midt i det flytende torget ute i Kirkebukta? Byer som satser på bevegelse og aktivitet, er fremtidens byer og har attraksjonskraft for både bo- søkende og besøkende. Her er både miljøgevinst og folkehelsegevinst å hente.

KU har et stort samfunnsansvar som ene aktør og utvikler av Kirkebukta. Kragerø står på lista over byer med Nasjonal Betydning (NB-liste). Det er først når rammesøknaden kommer høsten 2011, KU vil vise sitt sanne ansikt når det gjelder valg av utforming av bygningsmassen. Vil de da vise respekt for de politiske føringene og for Kragerø som en kulturhistorisk by?

I Sentrumsplanen er føringene; "Byens identitet og særpreg må føres videre, det er jo dette som har gjort Kragerø så attraktiv og tiltrekkende. Småbypreget, trangheten, variasjonene og overraskelsene, er verdier som må videreutvikles, men på byens egne premisser".

Føringene i detaljreguleringsplanen er godt kjent for oss. Det var Venstre som fremma disse føringene i kommunestyret 14.2.07:
– Bebyggelsesplaner(detaljreguleringsplaner) skal ha klare føringer når det gjelder bebyggelsesstruktur, byens historiske kulturlandskap og kulturarv, og lokale retningslinjer for estetiske tiltak etter § 74 i Plan og bygningsloven skal gjelde.
Vi har hele tiden fremma forslag til vedtak i henhold til våre egne politiske føringer for lokalsamfunnet vårt: Med respekt for Kragerø og framtida!
Venstre vil så gjerne bidra til å utvikle og utforme Kirkebukta, Kragerøs nye bydel, men på byens og innbyggernes premisser. Nå er det utbygger som skal vise hvilke føringer de har for utforming og utvikling. Kragerø Venstre vil følge nøye med i prosessen videre.

Kragerø 18.juli 2011
Solfrid Rui Slettebakken