Fakta om gjerdet og stien vest for Truberjordet

På Skogan gård har grunneier Kjell Christian Ulrichsen satt opp flere nye gjerder som sperrer stier / gårdsveier og dermed hindrer ferdsel på eiendommen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kjell Christian Ulrichsen har et lengre innlegg i Sandefjords blad 1. juli, hvor han fra sitt ståsted redegjør for "Fakta i saken om gjerdet" (ved Truberjordet). Kjernen i saken er om stien/drifteveien på vestsiden har vært og skal være tilgjengelig for fri ferdsel.

Fra mitt — og Sandefjord Venstres — ståsted er fakta i denne saken som følger:

1. Fram til 1986 var stien på vestsiden den viktigste atkomsten til Strandsvik og områdene rundt Tønsberg Tønne. Det har ikke på noe tidspunkt — verken før eller senere — vært ulovlig å benytte denne stien.

2. I 1986 inngikk daværende grunneier Thor Christensen avtale om salg av deler av eien¬dom¬men til det offentlige. Nord for Truberjordet ble det satt opp gjerde i eiendomsgrensen, der stien på vestsiden av gjerdet krysser eiendomsgrensen ble det satt opp en port — ikke et gjerde slik Ulrichsen framstiller det i sitt innlegg.

3. Da Ulrichsen i 1994 fikk konsesjon (tillatelse) fra Landbruksmyndighetene til å overta Skogan gård ble det satt som vilkår "at allmenheten ikke utestenges fra eiendommen på noen annen måte enn det Friluftsloven anviser". Dette vilkåret ble åpenbart satt fordi Landbruksmyndig-hetene var kjent med at en del av de stengslene (gjerder og porter) som ble satt opp i 1986, inkludert stengslet over stien vest for Truberjordet, var i strid med Friluftsloven. Det er derfor ikke riktig når Ulrichsen skriver at det i 1994 "ikke var noen diskusjon om hvorvidt gjerdet var i tråd med Friluftslovens bestemmelser".

4. I 2006 gjorde Sandefjord kommune en ny vurdering av lovligheten av stengslene som ble satt opp i 1986. Også denne vurderingen konkluderte at gjerdet vest for Truberjordet er ulovlig.

5. Høsten 2010 stengte Ulrichsen stien vest for Truberjordet med GJERDE. Dette er første gang det er satt opp gjerde over stien. Da kommunen varslet saksbehandling av gjerdet etter Friluftsloven aksepterte Ulrichsen at gjerdet ble fjernet.

6. Våren 2011 utvider Ulrichsen Truberjordet over turveien og helt inn til fjellet. Samtidig gjerdes jordet inn, slik at all ferdsel vest for Truberjordet blir umulig. Dermed er den korteste veien — og den eneste som er framkommelig med barne vogn — fra parkeringsplassen til stranden ved Engebukta stengt. Sandefjord Venstre mener utvidelsen av jordet over turveien er søknadspliktig, spørsmålet om søknadsplikt behandles nå av kommunen.

Ulrichsens innlegg inneholder en lang rekke usaklige insinuasjoner og påstander om mine motiver for å engasjere meg for allmenhetens tilgjengelighet til Yxney. Dette er en form for gjørmebryting jeg ikke ønsker å delta i. Jeg har frontet synspunkter som er trygt forankret i Sandefjord Venstres styre. Vårt utspill for å få de nye gjerdene behandlet etter Jordloven er f.eks basert på flere henvendelser fra brukere av området — og styrebehandling i Sandefjord Venstre.

Ved inngangen til 2007 uttalte ordfører Bjørn Ole Gleditsch at "ingen andre grunneiere i Norge får anledning til å stenge allmennheten ute på den måten Ulrichsen gjør". Dette har i hvert fall ikke blitt mindre sant i løpet av årene som har gått siden 2007. Sandefjord Venstre håper derfor at vårt initiativ til å få gjenåpnet turveien på vestsiden av Truberjordet etter hvert vil samle bred politisk støtte.

Tor Homleid

Tor Homleid,