Venstre om Kultur

vil bygge opp under Hedmarks rike kulturliv, og sikre både bredde og høy kvalitet. Å sikre innbyggernes muligheter for et variert og rikt kulturtilbud, er sentralt i et rikt og godt liv

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Torget i Løten

Foto: Løten venstre

Hedmark Venstre legger til grunn at det frivillige kulturlivet får vekstmuligheter på frivillighetens egne vilkår. I et utvidet kulturbegrep er også det flerkulturelle perspektiv, samt idrett og folkehelse sentralt. Kulturformidling for barn og unge må få økt fokus i Hedmark. Hedmark har mange festivaler som utgjør et viktig kulturtilbud i fylket, men som må sikres bedre forutsigbarhet i finansiering.
Hedmark Venstre vil stimulere satsing på bygningsvern, historieskriving og andre former for formidling gjennom økt satsing på arkiv- og museumsvirksomhet, samt vern av kulturminner og kulturmiljø som seterbruk, finnekulturen på Finnskogen og sørsamekulturen i Hedmark.
Kunstbanken i Hamar er kunstsenter for Hedmark. Kunstbanken er en enestående kunststiftelse i Norge og det tette samarbeidet mellom kunstnerorganisasjonene og Hedmark fylkeskommune er sentralt å videreføre.
Venstre vil:
•stimulere og støtte det frivillige kultur- og idrettslivet i hele fylket
•støtte utviklingen av Kongsvinger som regionsenter gjennom forsterket satsing på byfornyelse, hvor Kongsvinger festning og øvrige historiske bygg prioriteres
•arbeide for å etablere et Erik Werenskiold-museum i Kongsvinger
••jobbe for å styrke finansieringen for fylkets museer, arkiv og bibliotek
•styrke og videreutvikle den kulturelle skolesekken, slik at formidling av kulturopplevelser i samarbeid med lokale og regionale kunst- og kulturoperatører kan øke
•videreføre kulturkortet for ungdom
•støtte de rike musikktradisjonene i fylket
•styrke Teater Innlandet som profesjonelt teater for regionen, og samtidig bidra til økt satsing på amatørteater og frivillige teatergrupper
•Støtte regionale kulturhusprosjekter for å styrke stedstilknytningen gjennom allsidige og meningsfylte kulturaktiviteter
•Jobbe for 3-årige avtaler mellom fylkeskommunen og prioriterte festivaler og arrangementer
•legge vekt på folkehelseperspektivet ved prioritering av anleggsutbygging og ved fysisk planlegging