Feilslått rødgrønn barnehagepolitikk

Regjeringens barnehagepolitikk har fått konsekvens i praksis. Den rødgrønne regjeringen har hatt en kamp mot at private skal få utføre samfunnsoppgaver som å drive barnehager og skoler. De har fryktet at private bedrifter skal kunne tjene penger på dette.
I sin iver etter å hindre ærlige gründere i å skape private arbeidsplasser, så har de helt ut barnet med badevannet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Magnus

Foto: Kristin G Langaker

En frivillig drevet barnehage på Nordstrand i Oslo gjennom 15 år, måtte nylig stenge dørene grunnet for stramt budsjett for barnehager over statsbudsjettet. Det er takken for at denne barnehagen og tusenvis av andre private barnehager landet rundt, har sørget for å nå målet med full barnehagedekning for den rødgrønne regjeringen. Hvor er logikken?
Kan de rødgrønne bekjenne seg av å stå for private løsninger og støtte privat næringsliv, så lenge de har bruk for disse til å nå et mål, for så å ta livsgrunnlaget fra de private når de har nådd dette målet?

Venstre har en helt annen holdning til småbedrifter og til frivillige og private som vil løse samfunnsoppgaver, de er et nødvendig supplement til det offentlige og må ha gode rammebetingelser for sin drift!
Så må vi ha begrensninger for de private, slik at de ikke kan ta ut store overskudd på samfunnsoppgaver. Men det finnes gode ordninger for å regulere dette, uten å ta livet av disse virksomhetene.

Også i Stange er det strammere tider for barnehagene. Kommunen fikk 11 millioner kroner mindre til barnehager i 2011, i forhold til over statsbudsjettet i 2010. Hvorfor? Jo, vi ble trukket ned i bevilgning, fordi utregningsstykket er slik at kommuner med gjennomsnittlig lav utdanning i befolkningen får mindre i barnehagetilskudd.

En spøk? Nei da, dette utregningssystemet finnes og er nok en grunn til at vi bør få mindre statlig overstyring og sterkere grad av frihet til lokalt å styre økonomien selv ute i kommunene våre.
De private barnehagene har sørget for regjeringens mål om full barnehagedekning, takken er å kutte i budsjettene deres. I Stange gjør dette oss bekymret for om de kan iverksette strategisk barnehageplan «Stadi’ bære» i alle barnehager.
Det er mange flinke ansatte og en oppvoksende slekt, som fortjener den kvalitetsutviklingen som denne planen innebærer.

Det er historieløshet i å ta livet av det frivillige initiativ og private supplement til de offentlige tjenestene våre. Velferdsordningene våre ble startet av frivillige (ikke av Arbeiderpartiet) og leverer i dag ca. seks prosent av tjenestene innen for eksempel helse og omsorgssektoren i Norge. Dette er laveste andel i Europa og som eneste land i Europa, så synker andelen tjenester levert av lag og organisasjoner og andre frivillige i Norge.

Dette er ikke en fornuftig politikk å føre, vi er avhengige av en fortsatt samordning mellom offentlige, frivillige og private løsninger for å klare eldrebølgen og utfordringene innen rus og psykiatri, blant annet.

SV, Sp og Ap på den ene siden vil ha alle velferdsordninger i regi av det offentlige og Frp på den andre siden er forelsket i kapitalismen og de kommersielle løsninger. I denne krigen glemmer de den tredje sektor, frivilligheten, som alle samfunn gjennom alle tider har vært avhengige av for å løse samfunnsoppgavene.
Derfor er Venstres svar å satse mer på å støtte frivilligheten og det vil vi fortsette med.

Mirjam Engelsjord

(Stod i Hamar Arbeiderblad 10.06.2011 kl. 05:01)

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**