Ambisjoner for Tromsøskolen

En av de tingene som har overrasket meg mest som folkevalgt i snart fire år er den manglende interessen i kommunestyret for innholdet i Tromsøskolen. Hvis det er skolesaker handler det stort sett om skolebygg/struktur eller om hjelpetilbud. Det er for all del viktig, men byens øverste ledelse gjør folket en bjørnetjeneste dersom det ikke fokuseres på kvalitet og kunnskap i skolen. For Venstre er en av våre aller viktigste oppgaver i neste kommunestyreperiode å løfte ambisjonsnivået i Tromsøskolen. Det fortjener byens elever og lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jonas Stein Eilertsen

Foto: Marius A. Hansen

En god skole med fokus på kunnskap er viktig for den enkelte elev. God utdanning gir store muligheter, uavhengig av sosial bakgrunn. Men en god skole er også viktig for byens attraktivitet og utvikling. Flere foreldre velger å bosette seg i byer med gode utdanningsmuligheter. I tillegg vil Tromsø trenge flere mennesker med kunnskap og kompetanse for at byens bedrifter og offentlige institusjoner skal kunne hevde seg i en mer kunnskapsintensiv konkurranse med andre byer og regioner.

Resultatene fra de nasjonale prøvene viser at Tromsø scorer litt over gjennomsnittet. En by med så mange høyt utdannede mennesker burde ligge mye høyere. Det gjøres mye bra i skolen, men det er et uutnyttet potensiale i Tromsøskolen. Dagens rødgrønne styre har liten eller ingen interesse i disse resultatene. Venstre vil løfte kvaliteten i skolen gjennom å sette fokus på kunnskap og å satse på faglig sterke lærere. Vi har foreslått å stille krav om at alle lærere som underviser i ungdomsskolen skal ha minst et årsstudium (60 studiepoeng) i det faget de underviser i. Vi har foreslått å satse mer på systematisk etter- og videreutdanning av lærerne. Vi har også foreslått å involvere elevene, foreldrene og lokalmiljøene mer i utviklingen av skolen. Alle disse forslagene har blitt nedstemt av de rødgrønne. Forhåpentligvis blir de gjennomført etter valget.

Jonas Stein Eilertsen, førstekandidat Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**