Venstre liker fisk

-Norsk sjømat skal være det tryggeste og sunneste du kan spise. For å oppnå dette er det helt nødvendig med et godt havmiljø og rene norske fjorder. For å oppnå dette må det også i framtida rekrutteres og utdannes dyktige, kvalitetsbevisste personer om bord i fiskefartøy og på landanlegg.
Dette skriver Pål Farsta i et leserbrev i Tidens Krav 14.07.11.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hele leserbrevet:

Pål

Foto: KA

Venstre liker fisk

Nettopp for å oppnå dette jobber Møre og Romsdal Venstre for at de som ønsker en framtid i fiskeri- og havbruksnæringa gis anledning til å ta utdanning nært der de bor. Sertifikatpliktige stillinger om bord, og personell som kan sikre den nødvendige kvalitetsbehandling av fisken i alle ledd fra fangst til bord, er av største betydning for utvikling av god norsk sjømat.

For å oppnå at norsk sjømat skal være det tryggeste og sunneste du kan spise, jobber vi også for at havet skal være reint, og at oppvekstområder for fisk blir skånet mot aktivitet som kan være ødeleggende for fisk og annet marint liv. Dette er viktig for omdømmet til norsk fisk, og dette skylder vi naturen, framtidige generasjoner og framtidig verdiskaping som skal tuftes på livet i havet.

Fiskeri- og kystministeren sier at Norge skal bli verdens fremste sjømatnasjon. Det er Venstre helt enig i. Faktisk regner jeg med at alle andre partier også er enig i det. Spørsmålet er hvordan vi oppnår dette gjennom arbeid på nasjonalt og regionalt nivå. Venstre mener at regjeringens fiskeripolitikk ikke svarer på utfordringene og mulighetene.

-Venstre prioriterer oppvekstvilkårene for fisk der det er konflikt med annen aktivitet som kan skade fisken og livet i havet. Venstre er for olje- og gassaktivitet i mesteparten av våre havområder, men vi er kompromissløs til beste for silda og fiskerinæringa på de viktige sildefelta på Mørekysten.

-Venstre vil ha bestemmelser som kan forebygge omfattende dumping, deponering og utslipp som fører til forurensing og ødeleggelse av gyte- og oppvekstområder i norske fjorder. Slike problem er vanskelige og kanskje umulige å løse i etterkant, og må derfor forebygges.

-Venstre vil ha en langt større satsing på oljevernberedskap.

-Venstre vil ha en styrking av skolene som driver marin og maritim utdanning. Det gjelder på alle utdanningsnivå.

-Venstre vil ha en langt større satsing på marin forskning og utvikling.

-Fagskolene må styrkes både i Ålesund og Kristiansund, slik at den sertifikatgivende maritime utdanningen sikres på minst det nivå en har i dag på disse skolene. Istedenfor å stramme inn økonomien til fagskolene, må Regjeringen gi mer til fagskolene i Møre og Romsdal.

Venstre viser i praksis at vi har sterkt fokus på livet og miljøet i havet, og at de fornybare ressursene faktisk må bli fornybare til beste for marin næringsutvikling. Dette er en fundamental forutsetning for å gjøre oss til fremste sjømatnasjon. Til å forvalte dette trenger vi rekruttering og utdanning av dyktige yrkesutøvere også i framtida.

Pål Farstad (V)
5.kandidat Fylkestinglista Møre og Romsdal