SKAL HØYRE INNFØRE EIENDOMSSKATT I SANDEFJORD ???

Høyres Bjørn Hoelseth har gjort det til en vane å strø om seg med usannheter og halvsannheter om Sandefjord Venstres politikk – og hvordan politikken utøves.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Karin Virik, politisk nestleder i Sandefjord Venstre – og 2. kandidat på Venstres liste ved kommunevalget – svarer på noen av påstandene i innlegg i Sandefjords blad. Nedenfor gjengis innlegget i sin helhet:

Journalist Bjørn Hoelseth ( Høyre) — har i denne spalten flere ganger i det siste kommentert Venstres rolle i Sandefjord.

Jeg registrerer og gleder meg over all interesse og oppmerksomhet Venstre får. Samtidig undrer jeg meg over presisjonsnivået i innleggene hans? Det presenteres nemlig gang på gang en rekke usannheter:

I mandagens avis kan vi lese at Hoelseth ikke ser noen mulighet for samarbeid mellom Høyre og Venstre lokalt fordi vi står så langt fra hverandre : "blant annet når det gjelder budsjett, eiendomsskatt og bevaring av arvesølvet".

1: Budsjett: Da er det rart at Venstre under budsjettbehandlingen i høst ble beskyldt for å kopiere Høyre og samarbeidspartienes budsjettopplegg?

2: Eiendomsskatt: Venstre har aldri foreslått å innføre eiendomsskatt og vi kommer heller ikke til å foreslå dette. Ref. Venstres program. Det at vi står langt fra hverandre i dette spørsmålet må da bety at Høyre vil innføre eiendomsskatt?

3: "Arvesølvet" – jeg regner med at det er kommunens aksjer bla i Sandefjord Lufthavn Hoelseth sikter til. Når budsjettet skal behandles og viktige investeringer gjøres, må vi selvfølgelig, som enhver annen bedrift, vurdere aktiva og passiva. Fremtidige generasjoner er vårt viktigste "arvesølv" og vi vil derfor prioritere bygging av ny Bugården ungdomsskole hvis vi må velge.

Og så er det sosialist stemplet da !!! Skulle Venstre være så uheldige å mene noe annet enn Høyre lokalt — så er vi selvsagt et sosialistisk parti i Hoelseths øyne. Det må faktisk være mulig i denne byen å være uenig i sak uten at vi blir stemplet sosialister/kommunister. Venstre er et sosial -liberalt parti: Vår politikk forener personlig frihet med ansvar for fellesskapet og hverandre
Jeg registrerer også at Hoelseth i flere leserinlegg hevder at Venstre i stedet for å diskutere sak går til personangrep. Dette er ikke sant — men Hoelseth fortsetter likevel å gjenta sine løse påstander.

Høyre har mange velgere i Sandefjord — og det kommer Høyre til å få i høstens valg også. Men i motsetning til Bjørn Hoelseth håper og tror jeg at mange av Høyres velgere og mange av medlemmene også — føler seg politisk nærmere Venstre enn FrP.

Og: Selv om jeg har vært lenge borte fra politikken — så kan jeg vagt erindre at et valgteknisk samarbeid ble avgjort i seriøse forhandlinger etter valget og ikke i leserbrevspalten.

Karin Virik
politisk nestleder, Sandefjord Venstre