En bedre by for bading og båtliv

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Etter en sommer hvor finværet har vært mer eller mindre fraværende, kan bergensere denne uken endelig feire at badeværet er kommet tilbake — om enn for en stakket stund. Dessverre er ikke bademulighetene all verden i Norges fremste kystby. Bergen har for få badeplasser. Det vil Venstre gjøre noe med.

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Til tross for mye strandlinje har Bergens befolkning altfor liten tilgang til strandlinjen i sentrum og sentrale strøk. Vi vil derfor jobbe for å gjennomføre planene om nye badeplasser og stimulere til småbåtliv og god offentlig tilgang til strandlinje og sjø. Byfjorden må renses for miljøgifter slik at fjorden igjen inneholder spiselig fisk og skalldyr, og forurenset grunn i Bergen må ryddes opp i. Det bør legges til rette for flere ikke-kommersielle fritidsbåthavner, for eksempel på Kristianholm, som er et ypperlig område å etablere som badeplass. På sikt kan det etableres en bystrand i tilknytning til Storelungeren, bare de riktige partiene får styre byutviklingen i Bergen.

Tilgang på flere og bedre badeplasser gir mer liv på båt og brygge, og de neste somrene har forhåpentligvis mer badevær å by på enn denne. Venstre vil gjøre Bergen rettferdighet som den tradisjonsrike kyst- og havnebyen vi er, og skape en bedre by for bading og båtliv.

Innlegget sto på tykk i Bergensavisen torsdag 14. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**