Grønt, liberalt og borgerlig

Den 12. september er det kommunevalg. BT har bedt listetoppene til de viktigste partiene i Bergen fortelle om de tre største utfordringene for byen – og hva de vil gjøre med dem. Først ut er Julie Andersland (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Les oppslaget på side 3 i Bergens Tidende tirsdag 12. juli, eller på nett her.

Venstre er den tryggeste veien til et grønnere borgerlig byråd

Foto: Tor Blaha

Det er tidlig i juni når forespørselen fra BT kommer: Hva vil du, Julie? Hva vil Venstre?

Bergen er på sitt vakreste. Gullregnen blomstrer i Byparken, solen blinker i vannspeilet på Smålungeren og smilende turister har inntatt Bryggen.

Mindre kø – ren byluft

Byens daglige trafikkaos melder seg imidlertid på vei hjem fra jobb. Venstre vil løse Bergens trafikkproblemer. Biler i stampe i alle retninger både morgen og ettermiddag er ikke bra for verken miljøet, næringslivet eller alle bergenserne som farter mellom hjem, skole, arbeidsplass og barnehage.

Vi må bli kvitt køene. Selv slipper jeg dem vanligvis. Jeg er en av de privilegerte som kan ta Bybanen. Venstre vil ha bybane til alle bydeler innen 2025; Flesland i 2014, Åsane i 2018, så til Fyllingsdalen og Loddefjord. Slik at du kan ta banen hjem du også.

En skikkelig bybaneutbygging stiller krav til oss politikere, både lokalt og nasjonalt. Venstre er villig til å forplikte seg til en langsiktig finansieringsplan.

Køprising er et annet nødvendig tiltak for å begrense trafikkaoset. Det må koste mer å kjøre i rushtiden enn på andre tider av døgnet. Slik kan vi redusere køene, kutte klimagassutslippene og samtidig få økte inntekter til å bedre kollektivtilbudet.

Både bybane, køprising og en skikkelig sykkelveisatsing er viktige tiltak som vil bedre byluften. I sommersolen er vinteren lett å glemme, men like sikkert som at turistene før eller senere må finne frem paraplyen, kommer kulden tilbake. Det er fullstendig uakseptabelt at eldre, barn og astmatikere må holde seg inne fordi forurensningen gjør det farlig å gå ut. Bergenserne fortjener ren luft.

Mindre kø – mer verdiskaping

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Det er derimot ikke bare av hensyn til miljøet vi vil ha en by uten kø. For bedriftene i Bergen er det avgjørende å sikre bedre fremkommelighet på veiene. Opp mot fire milliarder kroner går tapt hvert år på at vareleveranser, tjenestebiler og folk på vei til jobb står i kø. En ordning med køprising, hvor lokalt næringsliv skjermes, gjør at nyttetrafikken kommer raskere frem og du kommer fortere på jobb.

Nysgjerrige turister vrimler på Bryggen. Her har handelen har blomstret i århundrer. Bergen skal fortsatt være en kjøpmannsby.

Venstre vil ha mer verdiskaping og mer nyskaping. Et nyskapende næringsliv er avgjørende for byens utvikling. Vårt mål er å gjøre Bergen best i Norge på næring og nyskaping, og sikre forutsigbare rammebetingelser for bedriftene. Kommunen må oppmuntre til næringsutvikling gjennom å styrke etablerertjenesten, og stille ledige lokaler til disposisjon for nyetablerere.

Nyetablerte med gode ideer må sikres tilgang til nødvendige fasiliteter og utstyr, som kontor, møterom, internett og telefon. Samtidig er det avgjørende med god infrastruktur — bil, buss, båt og bane — for å styrke Bergens bedrifter.

Mindre rus – bedre behandling

Vi kan ikke bare snakke om hva vi skal leve av. Vi må også kjempe for hva vi skal leve for — og hvem. Blant massene av såkalt vellykkede bergensere finnes medborgere vi helst ikke vil eller tør se. De rusavhengige er nederst på rangstigen. Venstre har lenge brukt slagordet mer til de som trenger det mest. Få trenger mer enn de rusavhengige i Bergen.

Sommerværet frister til grilling. I studietiden var Nygårdsparken et yndet sted for den slags. Fortsatt fylles parken av mennesker på fine, varme dager, men selv velger jeg et annet rekreasjonssted. Barbente barneføtter og sprøytespisser er ingen god kombinasjon. Venstre vil bekjempe Bergens narkotikaproblemer. Det finnes ingen enkel løsning på problemene i Nygårdsparken, men én ting er sikkert: Moralisering hjelper ingen.

Venstre setter kunnskap foran fordommer og vil ha en rasjonell tilnærming til narkotikapolitikken. Det handler om menneskeliv. Da må vi la symbolpolitikken og dobbeltmoralen bli igjen hjemme. Vi vil ha sprøyterom som i Frankfurt, heroinassistert behandling som i Zürich, tjuefiretimersgaranti som i Stockholm og avkriminalisering som i Portugal. Ikke fordi vi tror på en magisk løsning som fungerer for alle, men fordi alt hjelper — og fordi vi har prøvd alt annet.

Kan vi løse narkotikaproblemene og tilby de rusavhengige den hjelpen de trenger, kan vi bruke Nygårdsparken slik den egentlig var ment: For barbente barn.

***

Bergen er vakker, men byen har utvilsomt problemer som må løses. Venstre har løsningene. Vil du ha et nytt, borgerlig byråd som både tenker på miljø, næringslivet og de svakeste i samfunnet, er Venstre det eneste valget. Fortsatt god sommer og godt valg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**