Samferdselssatsningen må styrkes

Samferdselspolitikken skal ivareta tre grunnleggende hensyn, god mobilitet for befolkningen, verdiskapning for næringslivet og et miljøtilpasset samfunn. Venstre vil bygge ut helhetlige transportkorridorer, miljøvennlige alternativer for persontransport og stille miljøkrav i offentlige anbud og konsesjonsutlysninger, skriver førstekandidat Andre N. Skjelstad i en kronikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kronikk av Andre N. Skjelstad – førstekandidat ved fylkestingsvalget i Nord-Trøndelag

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Venstre vil ha bedre fremkommelighet i Nord-Trøndelag for å sikre vekstkraftige bo- og arbeidsmarkeder, næringslivets transportbehov og levedyktige distrikter. Vi vil ta tak i de tyngste utfordringene innen samferdselssektoren med bedre veiforbindelser, en moderne og tidsriktig togløsning og å legge til rette for en fremtidsrettet og miljøorientert transportinfrastruktur.

Det politiske ansvaret for samferdselspolitikken ligger hos folkevalgte nasjonalt, regionalt og lokalt. Venstre er klar til å følge opp Venstres satsninger ved høstens fylkestingsvalg. I vårt fylkesvalgprogram skisserer vi flere satsninger for å styrke samferdselssektoren i Nord-Trøndelag.
Venstre vil gi toget en ny rennesanse gjennom å legge til rette for hurtigtog mellom Steinkjer og Trondheim. Et hurtigtog som bruker en time på denne strekningen vil koble Innherred til Trondheim på en ny måte. Jernbanenettet er kjernen i fremtidens transportsystem. I tillegg til klimagevinsten vil det skape en ny bo- og arbeidsmarkedsregion, og øke kapasiteten innen godstrafikken. Finansieringen av et slikt tog kan gjøres gjennom å ta opp lån gjennom kraftselskapet som fylket eier. Sammen med en ny fylkesveg 17 vil dette føre til at reisetiden mellom Namsos og Trondheim blir 2 timer.

For Venstre er det viktig å opprettholde en høy veistandard med hensyn på trafikksikkerhet og fremkommelighet i byområdene og distriktene. Venstre i Nord-Trøndelag vil derfor prioritere en helhetlig utbedring av fylkesvei 17 mellom Steinkjer og Namsos, med bru til Verrran. Vi vil sikre den fylkeskommunale finansieringen for utbyggingspakken Fosenvegene og arbeide for at finansiering og opprusting av fylkesveg 705 mellom Stjørdal og Tydal skal avklares i kommende valgperiode. Venstre vil arbeide målrettet for å utbedre Langstein og andre flaskehaler på E6 og Forra bru på E14.

Venstre vil prioritere et samferdselsløft for de viktigste fylkesveiene for å gi næringslivet konkurransedyktige vilkår. Derfor har Venstre programfestet helhetlig opprusting av veistrekningene mellom Lauvsnes og Sitter, Åsen og Frosta, Hjelbotn og Verrabotn, samt mellom Straumen og Røra. La meg også ta med at Venstre har et langsiktig mål om å videreføre fylkesveg 17-satsingen med en fergefri forbindelse fra Namsos til Ytre Namdal som et langsiktig mål
Gjennom arbeidet i fylkesrådet har Venstre vært med på å legge til rette for at fylkesveger skal ha fast dekke innen 2020. Vi vil videreføre asfaltsatsingen og sørge for å sette av tilstrekkelig med penger for å nå målet. Samferdselstiltak handler også om sentrumsplanlegging, derfor har Venstre programfestet utbedring av flaskehalser langs øvrige fylkesveger, deriblant omlegging av Innherredsvegen gjennom Stjørdal sentrum etter skissen for "Innherredsvegen Øst."

Venstre vil bygge ut energi og kostnadseffektive alternativer til persontransporten. Kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier og bedre infrastruktur for miljøvennlig transport. Vil derfor satse langsiktig på et sammenhengende gang- og sykkelvegnett, og prioritere gang og sykkelveger innen fire kilometer fra skoler. Venstre vil styrke kollektivtrafikken gjennom å legge til rette for bedre samordning mellom buss, tog og drosje, samt videreutvikle ordningen med bestillingstransport i distriktene. I Nord-Trøndelag har de fleste kommunene innført bestillingstransport, hvor innbyggerne kan ta drosje til busspris i områder hvor kollektivtilbudet er dårlig utbygd.

Det er behov for at det legges til rette for mer miljøvennlig vegtrafikk. Vi må ta i bruk ny miljøvennlig teknologi og miljøvennlig drivstoff. Som en stor samfunnssektor er det viktig at det offentlige bidrar med reduserte utslipp fra samferdselssektoren. Venstre vil derfor stille strenge miljøkrav i offentlige anbud innen kollektivtrafikk, ferge og hurtigbåt. Nye utlysninger innen rutetrafikk i fylket må bestemmes ut fra miljø og ikke bare ut fra pris. Slik vil vi legge til rette for at buss og båttransport tar en overgang til fornybar energi.

Ved utgangen av 2010 var det 56 ladestasjoner for elbil i Nord-Trøndelag. Venstre vil forsterke denne satsningen med å etablere en egen fylkeskommunal støtteordning til ladepunkter for elbil, samt bidra til hurtigladere på strekningen mellom Steinkjer og Trondheim. Nye ladepunkter må særlig etableres i tilknytning til kollektivknutepunkter, borettslag og private og offentlige virksomheter.

I fylkesvalgprogrammet for 2011-2015 foreslår flere tiltak for å sikre trygge veier. Vi vil prioritere utbedring av flaskehalser langs fylkesvegene, arbeide for å skaffe egne rassikringsmidler til Nord-Trøndelag fra staten og arbeide for å redusere antallet viltpåkjørsler. Venstre vil også øve påtrykk på jernbaneverket for å sikre planoverganger, noe som vil gi tryggere ferdsel ved jernbanene i Nord-Trøndelag.

Et helhetlig transporttilbud er viktig for innbyggerne i Nord-Trøndelag. Venstre vil derfor påvirke staten å sikre en tilstrekkelig og langsiktig finansiering av Trondheim Lufthavn Værnes, samt videreutvikle småflyplassene i Namsos og Rørvik. La meg til slutt nevne at Venstre vil at Midt-Norge skal ha en ressursvennlig og effektiv håndtering av gods, uten å ødelegge viktige miljøverdier.
Venstres langsiktige mål er en utslippsfri transportsektor. Bedre veiforbindelser inngår som en del av dette. For oss handler samferdselspolitikken om god mobilitet for befolkningen, verdiskaping for næringslivet og et miljøtilpasset samfunn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**