Når prester ikke vil vie

En prest i Modum ønsker ikke vie folk som har vært gift før. Det er ikke noe galt i det. Vielsesseremonien sier tross alt at “det som Gud binder sammen, skal ikke mennesker skille”, så en skilsmisse er mot Guds ord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Likevel er det vanlig, og akseptert, å skille seg i Norge i dag. Det er også akseptert å gifte seg igjen. Slik sett er presten på villspor, som en leder i vår store folkekirke. Dette er en viktig grunn til å skille kirke og stat. Denne presten får ikke leve etter Guds ord slik han oppfatter er rett, uten å få kritikk. Kirkegjengerne i hans menighet står også langt fra sin åndelige leder i livssyn, da de helt sikkert mente det var rett å gifte seg igjen, i kirken.

Ulla Nordgarden

Foto: Torbjørn Tandberg

Skilles kirke og stat, deler nok også kirken seg opp i mange menigheter, noen radikale og noen konservative. Kirkegjengerne vil finne seg til rette i en variant som passer deres livssyn bedre enn i dag. Dette vil føre til at Einar Gelius finner en passende menighet med kirkegjengere som liker han, og Modumpresten vil finne en konservativ menighet med liketenkende kirkegjengere. Da vil det bli religionsfrihet også for statskirken og menighetene vil nok finne seg bedre til rette. Kanskje flere vil strømme til kirkene på søndagene, når de vet de møter en likesinnet prest.

Ulla Nordgarden, førstekandidat Drammen Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**