Likt og ulikt i Haldenpolitikken

Det er på drift, økonomisk styring, forholdet til innbyggerne og åpenhet for de muligheter og utfordringer Halden har, at de politiske forskjellene er tydelige, skriver Geir Helge Sandsmark i dette innlegget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det er på drift, økonomisk styring, forholdet til innbyggerne og åpenhet for de muligheter og utfordringer Halden har, at de politiske forskjellene er tydelige. Halden Venstre har valgt "et åpnere Halden" som motto og tittel på valgprogrammet for neste periode. Dette viser både til behovet for å rydde opp i kommunens arbeidsmåter og betyr samtidig å være åpne for Haldens framtid.

Meningsmålingen, som ble presentert i HA 29. juni, gir et klart signal om skepsis til de styrende partiene. Alle tre har tydelig tilbakegang mens H fosser frem, og blant andre Venstre har tydelig framgang

Det vises til bygging av omsorgsboliger og skole som eksempler på nåværende flertallspartiers suksess ved makta. Disse investeringene ville kommet uansett hvem som styrer Halden, om enn i noe langsommere tempo for ikke å øke kommunens gjeld for mye. Det er ikke her de virkelige politiske forskjellene kommer til syne. Enhver politiker, som bevisst lukker øynene for problemer knyttet til høy gjeld, kan sette i gang byggeprosjekter.

Det er ingen tvil om at Halden har betydelige økonomiske utfordringer der første trinn for å møte disse er å være oppriktig. Her har vi den litt merkelige situasjonen at opposisjonspartiene har levert alternative ansvarlige budsjetter mens posisjonspartiene har levert overbudsbudsjetter med betydelige driftsunderskudd som resultat.

Samtidig med at det tas kontroll over kommunens økonomi, må det legges til rette for ny næringsutvikling som i sin tur kan føre til høyere aktivitet og dermed økte skatteinntekter. Her er det viktig å ta hele kommunen i bruk slik at folk tør å satse på å utnytte de mulighetene Halden har i form av kunnskap, kulturliv og andre ressurser som skog, sjø og landbruk.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Gro Tove Sandsmark

Derfor er Venstres klare markering av åpenhet som verdi, mer enn en følge av vår liberale grunnholdning. Kultur for åpenhet vil også være en forutsetning for videre fornying av næringslivet. Åpenhet er også forutsetningen for å rette opp det ufortjent dårlige omdømmet for Halden som flere uheldige tiltak fra flertallets side, har forverret i inneværende periode. I et demokrati skal politiske og administrative myndigheter tåle innsyn, også når dette er begrunnet i kritikk.

Vi i Venstre er klare til å møte disse utfordringene med åpent sinn og i samarbeid med andre slik vi allerede har vist i inneværende periode.

Geir Helge Sandsmark
Ordførerkandidat for Venstre i Halden