Når nøden er størst er hjelpen nærmest

I flere tiår har Kongsberg krisesenter tatt imot familier som trenger hjelp. Krisesenteret har ikke så god plass, men der er hjerterom i veggene. Krisesenteret har jobbet mot dårlig økonomi og for folk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sølvi Flo

Foto: Bjørn Flo Knudsen

I fjor kom det ei ny lov. Kommunene skulle nå overta ansvarene for krisesentrene. Alle som jobbet på Krisesenteret var optimistisk. Nytt flott bygg ble planlagt. Nå skulle det bli god plass. Menn skulle også få mulighet til å få hjelp.

Så kom det nye regler for overføring. Kommunene skulle få etter antall innbyggere. Det betyr at det blir dyrere for små kommuner å drive krisesenter. Kommunens økonomi er dårlig. Overføringene til krisesenterdrift er mindre enn før. Vi forstår at dere ikke har råd til et storslått nybygg. Kommunene har innhentet tilbud fra krisesentrene i Drammen og på Hønefoss. Det kan kanskje bli 1. mill billiger hvis kommunen kjøper plasser fra et annet krisesenter.

Hva skal så vi gjøre med Krisesenteret på Kongsberg? Legge ned?

Jeg mener at vi bør satse på fortsatt drift på Kongsberg. Hvis du trenger hjelp, er det viktig at hjelpen er i nærheten. Det er langt å reise til Drammen eller Hønefoss. Barna rives vekk fra skole og venner. For de fleste er målet å komme tilbake til et normalt liv i hjemkommunen. Da er det viktig å holde kontakten med det positive i nærmiljøet.

Det er veldig bra å ha hjelpen i nærheten når du er i krise. Folk vil bli strevende lenger før de tar kontakt. Problemene blir større og vi kan få både barn og voksne med store psykiske problemer. Mange trenger oppfølging etter at de har vært på krisesenteret. Det kommer dagbrukere innom for korte samtaler. Det er det mulighet til å gjøre når senteret ligger i hjembyen. Hvem reiser helt til Hønefoss for dette?

Vi kan håpe på at kommunen klarer å finne midler til videre drift. Barnevernet i Kongsberg har ingen barnevernsvakt. Kanskje Kongsberg krisesenteret kan samarbeide med barnevernet om denne jobben. Da vil kommunen få enda mer igjen for det de bruker på Krisesenteret.

Kongsberg kommune har ikke fattet noe endelig vedtak. Folk i Kongsberg må slå ring om Krisesenteret.

Sølvi Flo
listekandidat for Kongsberg Venstre