Venstre svarer Harald Andresen

Harald Andresen angriper Venstre for å stjele saken deres om kystveien. En noe undelig beskyldning, synes jeg, først angriper han alle som er uenig, og nå til og med de som har vært enig i saken. Hva er da målet, spør jeg? Er det å få gjennomført kystveien, eller er det å markere at man er uenig med alt og alle? Demokratene vil være alene om denne saken, og da blir den iallefall ikke gjennomført, skriver Anne Jorid Gullbrekken i et leserinnlegg i Fosna-Folket torsdag 7. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Venstre hadde, som Harald Andresen påpeker, et oppslag i Fosna-Folket i august 2007 om kystveien, og mitt utgangspunkt her var å markere at alle Venstre-lagene var enig i at vi skulle satse på kystveien etter at prosjektene i Ei tim te byen var gjennomført. En viktig årsak til at dette prosjektet har vært vanskelig å gjennomføre er mangel på allianser og manglende gjennomslagskraft. En person eller ett parti kan ikke alene få gjennom en slik sak. Det er synd at Andresen ikke har innsett dette.
Venstre har støttet kystveien de gangene denne saken har vært oppe til avstemming eller diskusjon i kommunestyret.

Kystveialternativet best
Kystveien har ikke fått støtte i de andre kommunene på Fosen. Noe av grunnen til dette kan være at det vil ta lang tid å realisere et prosjekt som kystveien. Man ønsker seg en raskere vei fort, og da blir veien langs Storvatnet det foretrukne alternativet. Hvis en tenker et samlet Fosen og utvikling av regionen, er kystveialternativet klart det beste. Dette blir også den raskeste veien til byen for ørlendingene og bjugningene.

Bedre kollektivtilbud
For Rissværingene er Trondheim målet for de fleste reisene, og det er svært få i sammenligning som skal til Bjugn eller Brekstad. Antall pendlere fra Rissa til Trondheim og motsatt vei, øker, og det blir viktigere for oss som kommune å bedre både veier, kollektivtransport med buss og båtforbindelser til byen. Venstre vil beholde eksisterende bussruter til byen, og i tillegg ønsker vi flere nye ruter både via Stadsbygd og fra Fevåg / Råkvåg-Rissa-Vanvikan. Målet er å gjøre det enklere å reise kollektivt til byen.

Helhetlig politikk
Venstre har vært pådriver for å få til et bedre samarbeid med Trondheim og Leksvik både innenfor næring og samferdsel, og mener dette er viktig for å skape vekst og utvikling i Rissa. Her må en tenke helhetlig, ikke bare vei. Og det er det som er Venstre sin styrke, mener jeg. Venstre er best på å tenke langsiktig og helhetlig ikke bare innenfor transport, men også kunnskap, miljø og næring. NHO ga Venstre beste karakter for kunnskap-, verdiskaping- og samferdselspolitikken, og Abelica som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter kåret Venstre til partiet med best kunnskapspolitikk i 2009.
Venstre serverer ikke valgflesk, men planlegger for en god samfunnsutvikling.

Anne Jorid Gullbrekken
fylkesleder
3. kandidat for Sør-Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**