Tidlig hjelp i barneskolen

Fosna-Folket skriver i dag i en artikkel “Kraftig økning i spesialundervisningen” om en enorm vekst innen spesialundervisningen i skolene på Fosen de siste fem årene.
Venstre har gjennomført en kunnskapskampanje i løpet av våren, og signalene fra skolene var bedre hjelp og støtte til elevene i starten av opplæringen for å lære de å lese, skrive og regne.
Større lærertetthet og mer kompetente lærere må til, mener Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Fosna-Folket skriver i artikkelen at Statsråd Kristin Halvorsen tolker dette som et tegn på at man lar lærevansker forsterke seg utover i utdanningsløpet. Flere må få hjelp i løpet av de første årene på grunnskolen. Hun lover nå ar regjeringen vil sette i verk tiltak både lokalt og sentralt, for en bedre oppfølging av opplæringen. Sentralt står en forsterking av PP – tjenesten og en omfattende omorgansiering av støttesystemet Statped, hvor alle kommuner skal få likeverdig tilgang til kompetanse.
Det virker underlig at statsråden vil forsterke byråkratiet når hun mener at det er viktig for elevene å få hjelp i løpet av de første årene på skolen.
Venstre er tydelig på hva som trengs for å få bedre begynneropplæring – og det er større lærertetthet og mer kompetente lærere i barneskolen. Elevene må i fokus – det er de som trenger forsterking!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**