I en presentasjon til kommunestyret signaliserte Ruter planer om å nedlegge bussruten som i dag går gjennom bygda, fra Ottarsrud til Horgen. Passasjerene på strekningen skal i stedet få tilbud om bestillingsbuss, som innebærer at man en tid i forveien ringer Ruter og ber om at bussen skal gå. Ruters argumenter for nedlegging av ruten var at det var relativt få reisende og at traseen representerer en omvei.
-Vi i Venstre er sterkt i mot en slik ruteomlegging, sier Stokholm. Det er mange mennesker som bor langs denne traseen, og som vil bli berørt av dette. Ruten er også eneste kollektivtilbud til Bilitt barnehage, Frogn Kirke og Folkvang.
Stokholm peker på at det er mange som i dag har bussen som et viktig fremkomstmiddel, både til jobb, til barnehage og for barn og unge på bygda som ønsker å delta på aktiviteter i mer sentrale deler av kommunen. Hun tror ikke folk vil oppleve det som noe reelt alternativ å ringe Ruter dagen før for å bestille transport.
Stokholm betviler også at det vil være noen stor innsparing i å nedlegge ruten. Hun tror ikke traseen om bygda tar lenger tid å kjøre enn RV 23.
-Om bussen bruker lenger tid kommer det av at den underveis setter av og plukker opp passasjerer, sier hun, men så er jo også det hele meningen med en bussrute.
I juni 2010 vedtok Frogn kommunestyre å etablere et permanent samarbeidsorgan der Ruter, representanter for pendlerne/brukerne, Frogn kommune (politikere og administrasjon) og gjerne Oslo kommune er representert. Venstre er ikke kjent med at et slikt organ er etablert, på et tidspunkt hvor Ruter vurderer drastiske endringer i tilbudet til Frogn.
-Kan ordføreren redegjøre for når og hvordan Kommunestyrets vedtak vil bli fulgt opp, vil Stokholm spørre i kommunestyret 5. september.