Bevar bibliotekene som kunnskaps- og kulturformidler

FrP i Oslo har tatt til orde for å innføre en avgift for bruk av bibliotektjenester. Venstre i Sola frykter at dette forslaget også skal plukkes opp av Fremskrittspartiet i Sola og forklarer her hvorfor bibliotekene fortsatt skal være gratis og hvordan de skal kunne fortsette sin viktige og aktive rolle som kunnskaps- og kulturformidler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

FrP i Oslo forslår å innføre gebyr for å låne bøker. De skal innføre en årsavgift for at folk skal kunne ta i bruk en av våre viktigste kultur- og kunnskapsinstituasjoner. Bibliotekene skal ha stor ære for den kunnskapsvekst det norske folk har opplevd de siste århundrer, og nå vil FrP innføre en avgift som kan medføre at bilbiotekene blir et elitefenomen.

Under Venstres kunnskapskampanje nå i vår, hadde Anja Berggård Endresen i Sola Venstre fornøyelsen av å besøke folkebiblioteket i Sola. Der fremstod det veldig klart hvilken aktiv rolle de spiller både knyttet til formidling av kunnskap, men også i tilknytning til leseglede og sosialt samvær. Biblioteket driver oppsøkende virksomhet i institusjoner hvor eldre og syke får tilbud om å låne bøker. De har også en utstrakt aktivitet knyttet til hjemmebesøk hos eldre / enslige og driver i så måte også et sosialt arbeid. Alt dette skal FrP nå endre ved å innføre en ny avgift for å kunne bruke bibliotekene.

Og vi som trodde FrP var partiet som var mot skatter og avgifter? Så feil kan man ta, Vi håper inderlig ikke at utspillet fra Christian Tybring-Gjedde får støtte hos Tom Henning Slethei og resten av Fremskrittspartiet i Sola.

Anja Berggård Endresen, Sola, Rogaland

Foto: Joachim Steinbru