Nittedal trenger et kulturhus

– Vi vil bygge et nytt kulturhus istedet for å bruke penger på å bygge om samfunnssalen. Et kulturhus vil dekke flere behov, og har i mange år vært et ønske fra et samlet kulturliv, sier Venstres gruppeleder Inge Solli (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Nittedal trenger et kulturhus, sier Nittedal Venstre.

Venstre vil bygge et sterkt sentrum i midtbygda med bredt servicetilbud og gode kulturopplevelser. Vi mener at det er kommunens ansvar å bygge arenaer for kultur og idrett. Prøysentorget og et nytt kulturhus skal være det naturlige samlingsstedet for den grønne kulturbygda Nittedal.

Langsiktig investering
Vi vil bygge et nytt kulturhus istedet for å bruke penger på å bygge om samfunnssalen. Nittedal trenger et kulturhus nå. Et kulturhus vil dekke flere behov, og har i mange år vært et ønske fra et samlet kulturliv. Når vi først bruker mye penger på en kulturarena må det være en langsiktig investering. Vi mener det er kortsiktig tenkt å bygge om samfunnssalen, og det vil på sikt bli dyrere enn å bygge et nytt kulturhus som vil dekke et bredere behov og med større muligheter for å skaffe inntekter. Ombygging av samfunnssalen er beregnet til å koste 30 mill kr, men det blir gjerne mer. Og om 10 år skal trolig Nittedal Ungdomsskole rives. Vi vil ikke bygge et nytt “Lørenskog hus” til 800 mill kr, men vil bygge et framtidsrettet kulturhus tilpasset Nittedals behov.

Samarbeid med kulturorganisasjonene
Venstre vil stoppe kultursalporosjektet ved Nittedal Ungdomsskole, og i steden gjennomføre første byggetrinn av kulturhuset. Første byggetrinn av kulturhuset bør planlegges for byggestart i 2013. Vi vil avsette midler til leie av lokaler for øvelser og framføringer for barne- og ungdomsorganisasjoner. Tiltaket gjennomføres som et alternativ til å etablere kultursal ved Nittedal Ungdomsskole.
Nittedal kommune har fått til et godt samarbeid med idretten der idrettsrådets synspunkter blir lyttet til. Det er vi svært glade for, og ser at et lignende samarbeid må utvikles mellom kommunen og kulturorganisasjonene.
Stem Venstre ved kommunevalget hvis du tror vi kan realisere drømmen om kulturhus. Vi forstår at mange i kulturlivet er utålmodig, det er vi også.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**