Kjære Vefsninger!

Demokratiet er en god ordning. Men det har ikke kommet rekende på ei fjøl innover Vefsnfjorden. I dag nyter vi fruktene av den lange og utrettelige kampen som ga oss folkestyret. Fremst i denne politiske kampen stod partiet Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vefsn brosjyre forside 2011

Venstre er Norges eldste parti, stiftet 28.januar 1884. Men visste du at Venstre i Vefsn er enda eldre? Det ble dannet den 20.oktober 1883 og het “Vefsens 17de Mai Forening”. Et særdeles utfordrende navn den gangen. Vefsninger var altså årvåkne og tidlig ute, som hanen i kommunevåpenet også uttrykker.

Venstre er i dag et parti i sentrum av norsk politikk. Vi i Venstre liker oss der. For der favner vi bredt. Venstre er et parti uten særinteresser som de fleste kan identifisere seg med.

Men jo, du har rett… Det er ikke så mange som stemmer på oss ved valg! Men samtidig er det mange som sympatiserer med Venstre og har partiet som sitt andrevalg. Tiden er nå inne til å snu på flisa! Derfor henvender vi oss til DEG i dag! Fordi vi er bekymret for demokratiet, der flere og flere velger bort politisk arbeid. Mange lokalpolitikere gir uttrykk for at de er blitt “sandpåstrøere”. Det blir sjelden diskusjon og endringer i saker som er behandlet av administrasjonen.

Vi i Vefsn Venstre vil gjøre noe med dette. Vi vil kjempe for et sterkere lokaldemokrati der den enkelte politiker har mer betydning i lokalsamfunnet. Det er givende og god liberal politikk å finne løsninger som er nærmest mulig folkene det gjelder. Lokaldemokratiet er det mest direkte demokratiet vi har og DU kan være med å gjøre den store forskjellen.

Venstre har alltid vært kjent for sin gode skolepolitikk med fokus på “Den gode lærer”. Dyktige og motiverte lærere er nøkkelen til en god skole.
Fra å bli nærmest mobbet for sin tidlige miljøpolitikk, står Venstre nå i spissen om kampen for et godt livsmiljø for våre barn og barnebarn. Venstre tar forvalteransvaret for kommende generasjoner på alvor.
På samme vis står vi på for dem som trenger oss mest: de fattige, de med rusproblemer og andre som trenger bistand og omsorg i velferdssamfunnet.
Venstre engasjerer seg også for en moderne næringspolitikk med vektlegging på små og mellomstore bedrifter samt nyetablerere og deres rammevilkår.
Venstre setter folk først!

Er du opptatt av det som skjer i skoler, barnehager, på arbeidsplassen din, innenfor helse- og omsorg i kommunen vår? Eller er du opptatt av byutvikling? Da er du faktisk interessert i politikk, og da har vi et tilbud for deg!
Vi vil gjerne møte deg og diskutere saker du er opptatt av sammen med oss.
Du kan selv velge på hvilket nivå du vil bidra.
Vi treffes jevnlig for en uforpliktende prat på en av Mosjøens kafeer, på medlemsmøter og
gjerne på telefon. Vi kan love DEG en trivelig prat og vi håper DU kan finne det interessant å bidra med DIN mening. Kanskje kan nettopp DU være med å gjøre noe positiv for Vefsn
kommune!

Til høsten er det kommunevalg. Vi trenger DIN stemme i en dugnad for å styrke Vefsn Venstre og utvikle vår kommune!
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har noe på hjertet og se på internettsidene vår!

www.vefsn.www.venstre.no

“Venstre vil skape et levende og aktivt lokaldemokrati i Vefsn!”

Du kan lese hele løpeseddelen i pdf her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**