Anbefaler åpen møtepraksis

Et enstemmig Levanger kontrollutvalg vil videreføre ordningen med åpne møter i utvalget. Samtidig anbefaler utvalget å endre kommunelovens paragraf 77 i en høringsuttalelse til Kommunal- og regionaldepartementet. Denne paragrafen sier at møtene i kontrollutvalgene i utgangspunktet skal lukkes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

-Levanger kontrollutvalg innførte en praksis med åpne møter i 2010. Denne ordningen vil vi skal videreføres og lovfestes, sier Venstres Karl M. Buchholdt som er leder i Levanger kontrollutvalg. De fleste kommunale organer har åpne møter for å sikre at befolkningen har anledning til å følge med på hva som foregår i kommunen. En særregel har gjort at mange av kontrollutvalgene har praktisert lukkede møter. Denne praksisen var det altså slutt på i Levanger i fjor etter forslag fra utvalgslederen.

Kommunal- og regionaldepartementet har nylig sendt ut et forslag til endringer i kommunloven ut på høring. Her skisseres åpne møter i kontrollutvalgene som en mulighet.
—Levanger kontrollutvalg har nå praktisert åpne møter i et og et halvt år, og har ikke registrert ulemper med dette, sier Buchholdt. —Jeg er sikker på at åpne møter i kontrollutvalgene vil bidra til en mer tillitskapende forvaltning og være en styrke for lokaldemokratiet, avslutter Venstres Karl M. Buchholdt, leder i Levanger kontrollutvalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**